Johtamisosaamisen kehittämisen mittari : Case: KSSHP osastonhoitajat
Suonpää, Sakari (2015)
Suonpää, Sakari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812837
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää johtamisosaamisen arviointimittari Keski-Suomen sairaanhoitopiirille. Mittarin kehittämisen kohderyhmänä olivat konservatiivisen toimialueen osastonhoitajat. Toimeksiantajaorganisaatiossa ollaan aloittamassa laajamittaista johtamisosaamisen arviointia. Kuitenkin siihen sopiva väline puuttui toimeksiantajaorganisaatiosta, mikä antoi sijan tämän opinnäytetyön toteuttamiselle.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys tarkasteli johtamisen osaamisalueita, jotka liittyvät osastonhoitajan työhön. Teoriaosuudessa käsiteltiin lisäksi tämän opinnäytetyön tärkeimpiä käsitteitä, joita ovat osaaminen, johtaminen ja osaamisen arviointi. Tutkimusstrategiana käytettiin kehittämistutkimusta, jossa yhdistyvät sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen tutkimusote. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Tutkimustulosten tarkoituksena oli hankkia tietoa johtamisosaamisen arviointimittarin jatkokehitystä varten.
Opinnäytetyö antaa lukijalle näkemyksen siitä, millaisia toimenpiteitä johtamisosaamisen arviointivälineen kehittäminen vaatii. Lisäksi lukija pääsee tutustumaan terveydenhuollon lähijohtajien osaamisvaatimuksiin. Terveydenhuollossa tarvitaan jatkuvasti tutkittua tietoa tulevaisuuden johtamisosaamisen vaatimuksista. Osaamisvaatimusten lisäksi tarvitaan välineitä johtamisosaamisen arviointia varten, joilla voidaan kartoittaa johtamisosaamisen kehittämistarpeita. Terveydenhuollossa johtaminen vaikuttaa niin työyhteisöön kuin asiakkaisiinkin. Lisäksi muuttuvat osaamisvaatimukset asettavat jatkuvasti haasteita terveydenhuollon johtajille. Säännöllisellä osaamisen kehittämisellä voidaan kuitenkin vastata tulevaisuuden asettamiin haasteisiin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys tarkasteli johtamisen osaamisalueita, jotka liittyvät osastonhoitajan työhön. Teoriaosuudessa käsiteltiin lisäksi tämän opinnäytetyön tärkeimpiä käsitteitä, joita ovat osaaminen, johtaminen ja osaamisen arviointi. Tutkimusstrategiana käytettiin kehittämistutkimusta, jossa yhdistyvät sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen tutkimusote. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Tutkimustulosten tarkoituksena oli hankkia tietoa johtamisosaamisen arviointimittarin jatkokehitystä varten.
Opinnäytetyö antaa lukijalle näkemyksen siitä, millaisia toimenpiteitä johtamisosaamisen arviointivälineen kehittäminen vaatii. Lisäksi lukija pääsee tutustumaan terveydenhuollon lähijohtajien osaamisvaatimuksiin. Terveydenhuollossa tarvitaan jatkuvasti tutkittua tietoa tulevaisuuden johtamisosaamisen vaatimuksista. Osaamisvaatimusten lisäksi tarvitaan välineitä johtamisosaamisen arviointia varten, joilla voidaan kartoittaa johtamisosaamisen kehittämistarpeita. Terveydenhuollossa johtaminen vaikuttaa niin työyhteisöön kuin asiakkaisiinkin. Lisäksi muuttuvat osaamisvaatimukset asettavat jatkuvasti haasteita terveydenhuollon johtajille. Säännöllisellä osaamisen kehittämisellä voidaan kuitenkin vastata tulevaisuuden asettamiin haasteisiin.