Kundundersökning för Pellinge sommartorg
Kellgren, Marie (2015)
Kellgren, Marie
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211920
Tiivistelmä
På uppdrag av Pellinge Torghandlare r.f. har jag gjort en kundundersökning bland besökarna på Pellinge sommartorg i Borgå skärgård. Syftet med arbetet var att identifiera besökarna och deras beteende samt ta reda på hur man kan utveckla torget i framtiden. En kundundersökning har aldrig tidigare gjorts under de 30 år som torget verkat och uppdragsgivaren ville lära känna sina kunder bättre och få förbättringsförslag. Teoribasen består av landsbygds- och skärgårdsturism, konsumentbeteende och motiv, segmentering och marknadsföring samt tjänsteutveckling. Som kvantitativ forskningsmetod användes en pappersenkät, som delades ut slumpmässigt åt Pellinge sommartorgs besökare under sommaren 2014. Enkäten bestod av sammanlagt 15 frågor på svenska och finska. Svaren från pappersenkäterna fördes in och kvantitativ data analyserades med programmet IBM SPSS Statistics 22, medan kvalitativ data från de öppna frågorna analyserades för hand genom kategorisering. Resultatet visade att Pellinge sommartorg har trogna besökare, som i första hand besöker torget för dess primära syfte, för att köpa lokalt tillverkade produkter och därtill njuter av alla kringtjänster som erbjuds i närheten. Även flera utvecklingsmöjligheter kom upp. Arbetet avslutas med ett konkret förslag till uppdragsgivaren om bl.a. utvecklandet av en marknadsföringsplan som betjänar torgets kundsegment, utvecklande av produktutbudet, förbättrande av båtplatserna, möjlighet till bankkortsbetalning samt ett större urval ätbart som går att konsumera direkt på plats. On behalf of the association “Pellinge Torghandlare r.f.” I’ve done a customer survey among the visitors at Pellinki summermarket in the archipelago of Porvoo. The purpose of this thesis was to identify the visitors and their behavior and to find out how to develop the marketplace in the future. The marketplace have been up and running for 30 years but a customer survey have never been done before, and Pellinge Torghandlare r.f. wanted to get to know their customers better by gaining suggestions of improvement. The theory base consists of rural- and archipelago tourism, consumer behavior and motive, segmentation and marketing and service development. A questionnaire on paper, which was handed out randomly to the visitors at Pellinki market during summer 2014, was used as quantitative research method. The questionnaire consisted of 15 questions in Swedish and Finnish. The answers were registered and quantitative data was analyzed with the program IBM SPSS Statistics 22, meanwhile qualitative information data from the open questions were analyzed by hand by categorization. The result shows that Pellinki summermarket have faithful visitors, who visit the marketplace for its primary purpose, in or-der to by locally made products, and to enjoy all the surrounding services. Many opportunities of development also came up. This thesis ends up with a concrete proposal to Pellinge Torghandlare r.f. of working out a marketing plan that caters for the marketplace’s customer segments, development of product range, improvement of the harbor, the ability to pay by card and a bigger range of products that can be eaten right away.