Sosionomin (AMK) osaamisprofiili varhaiskasvatuksessa ammattikorkeakoulun opettajien näkemänä
Tast, Eeva (2005)
Tast, Eeva
Editoija
Eeva Tast
Hämeen ammattikorkeakoulu
2005
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:951-784-276-7
https://urn.fi/URN:ISBN:951-784-276-7
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena on selvittää sosionomin (AMK) ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentumista ja profiloitumista varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen
asiantuntijuutta tarkastellaan sosiokulttuurisista ja kontekstuaalisista lähtökohdista, vuorovaikutteisena yhteiskunnan todellisuuden, koulutusinstituution ja työyhteisöjen
todellisuuden sekä opiskelijoiden todellisuuden kanssa, niiden konstruktiona. Tavoitteena on selvittää miten eri osapuolet konstruoivat sosionomin (AMK) ammatillista asiantuntijuutta varhaiskasvatustyössä. Tutkimukseni on kaksiosainen ja sen ensimmäinen osa muodostaa kasvatustieteellisten jatko-opintojen lisensiaatintyön.
Käsillä oleva on tutkimuksen ensimmäinen osa, jossa keskitytään selvittämään ammattikorkeakoulujen
opettajien käsityksiä sosionomin (AMK) osaamisprofiilista varhaiskasvatuksessa.
asiantuntijuutta tarkastellaan sosiokulttuurisista ja kontekstuaalisista lähtökohdista, vuorovaikutteisena yhteiskunnan todellisuuden, koulutusinstituution ja työyhteisöjen
todellisuuden sekä opiskelijoiden todellisuuden kanssa, niiden konstruktiona. Tavoitteena on selvittää miten eri osapuolet konstruoivat sosionomin (AMK) ammatillista asiantuntijuutta varhaiskasvatustyössä. Tutkimukseni on kaksiosainen ja sen ensimmäinen osa muodostaa kasvatustieteellisten jatko-opintojen lisensiaatintyön.
Käsillä oleva on tutkimuksen ensimmäinen osa, jossa keskitytään selvittämään ammattikorkeakoulujen
opettajien käsityksiä sosionomin (AMK) osaamisprofiilista varhaiskasvatuksessa.