En undersökning hur skönhetsreklamer uppfattas av unga kvinnor 2015
Ekström, Isabella (2015)
Ekström, Isabella
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512610
Tiivistelmä
I detta examensarbete behandlar jag hur dagens skönhetsreklamer uppfattas av unga kvinnor år 2015. Förutsättningarna för att sprida och marknadsföra reklamer och kam-panjer har förenklats i och med den ökande användningen av internet och sociala medier. Via internet och sociala medier sprids budskap och reklam av olika slag runt omkring världen för alla att uppleva snabbt och effektivt. Enligt undersökningar har reklamerna en allt större påverkan i dagens samhälle. Jag har valt att i mitt examensarbete fokusera mig på skönhetsreklam och hur dessa reklambilder uppfattas av kvinnor i ålder 19-26. Undersökningen tillämpades med hjälp av kvalitativ undersökningsmetod. Studien är genomförd med hjälp av 18 stycken individuella intervjuer och en fokusgruppintervju på sex personer. De individuella intervjuerna gick ut på att analysera två stycken reklambilder för att få fram vilka känslor och tankar dessa bilder väcker hos informan-terna. I fokusgruppintervjuerna diskuterade vi öppet med informanterna mediernas på-verkan på unga kvinnor i åldern 19-26. I intervjuerna använde jag mig av en analysbotten för bildanalys. I arbetet påvisas tydligt hur målgruppen upplever medierna och de skönhetsideal som medierna förmedlar med hjälp av marknadsföring. I examensarbetet behandlas också mediernas påverkan av utseendepress som unga kvinnor upplever i da-gens samhälle. I teoridelen av arbetet har jag fördjupat mig i marknadskommunikation, bildanalys och skönhetsideal i medier. This thesis will examine how beauty commercials today are examined and experienced by young women 2015. Due to the conditions today, marketing of campaigns and commercial ads are more easily spread all around the world because of the use of internet and social media. Through these channels, a word can be spread throughout the world within no time. Studies show that media has a strong influence on people and their perception on society. In this thesis I will focus on media and how it influences young women and their perception on beauty. The study was performed with qualitative methods using individual interviews for collecting data via an analysis of two different pictures. 18 women, all representing my target group of women between the ages of 19-26 were interviewed. Also, one group interview was performed with 6 women discussing media and how it influences young women. In this thesis I will also discuss the true impact which media has on young women and the pressure of a certain appearance. This study shows how young women experience media and how it effects on their perception of themselves and beauty. In the theory part of this thesis, I have absorbed in marketing communications, analysis of pictures and beauty ideals in media.