OPPILAITOKSEN JOHTAMINEN
Mantela, Kimmo (2015)
Mantela, Kimmo
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060812718
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan toisen asteen oppilaitoksen johtamisen nykypäivän haasteita, joita tuottavat muuttuvat lait ja säädökset sekä heterogeeninen henkilöstö. Henkilöstöllä on erilaisia vastuita ja velvollisuuksia, mutta niitä sovelletaan eri tavoin. Monesti luettua ja kuultua tulkitaan eri tavalla kuin sanoja tai kirjoittaja on alun perin tarkoittanut. Tämän takia työnantajan pitää panostaa henkilöstön perehdyttämiseen ja kouluttamiseen.
Oppilaitoksen onnistunut johtaminen koostuu monista tekijöistä. Hyväksi johtajaksi ei valmistuta pelkästään opiskelemalla vaan myös kasvamalla käytännön haasteiden kautta. Ihmiset ovat yksilöitä, joiden tunnetilaan vaikuttaa moni asia, esimerkiksi oma ja läheisten terveys, henkinen paineensietokyky jne. Onnistuneeseen johtamiseen vaikutetaan myös oikeanlaisen henkilöstön rekrytoinnilla, kehityskeskusteluilla ja niissä esille nousseiden kehittymistarpeiden ja koulutustarpeiden tukemisella sekä henkilöstön osallistamisella yhteistyöhön. Tärkeä työväline on henkilöstöbarometrien tulokset analyyseineen ja niiden pohdinta yhteistyössä henkilöstön kanssa.
Oppilaitoksen johtamiseen liittyy monia kysymyksiä. Mitä työkaluja nykyjohtaja tarvitsee suoriutuakseen nykypäivän haasteiden kohtaamisesta, lakien ja säännösten tulkinnoista? Millä keinoilla saadaan ihmiset toimimaan yhdessä ja saavuttamaan sovitut tavoitteet? Mikä on oikea tapa johtaa heterogeenistä yhteisöä? Mitä on älykäs johtaminen?
Oppilaitoksen onnistunut johtaminen koostuu monista tekijöistä. Hyväksi johtajaksi ei valmistuta pelkästään opiskelemalla vaan myös kasvamalla käytännön haasteiden kautta. Ihmiset ovat yksilöitä, joiden tunnetilaan vaikuttaa moni asia, esimerkiksi oma ja läheisten terveys, henkinen paineensietokyky jne. Onnistuneeseen johtamiseen vaikutetaan myös oikeanlaisen henkilöstön rekrytoinnilla, kehityskeskusteluilla ja niissä esille nousseiden kehittymistarpeiden ja koulutustarpeiden tukemisella sekä henkilöstön osallistamisella yhteistyöhön. Tärkeä työväline on henkilöstöbarometrien tulokset analyyseineen ja niiden pohdinta yhteistyössä henkilöstön kanssa.
Oppilaitoksen johtamiseen liittyy monia kysymyksiä. Mitä työkaluja nykyjohtaja tarvitsee suoriutuakseen nykypäivän haasteiden kohtaamisesta, lakien ja säännösten tulkinnoista? Millä keinoilla saadaan ihmiset toimimaan yhdessä ja saavuttamaan sovitut tavoitteet? Mikä on oikea tapa johtaa heterogeenistä yhteisöä? Mitä on älykäs johtaminen?