Ryhmätapaaminen kouluterveydenhuollossa - Terveydenhoitajien ja kuraattorien kokemuksia ryhmätapaamisesta
Näätänen, Heidi (2015)
Näätänen, Heidi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911281
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukeminen on ajankohtaista tänä päivänä ja sen eteen tehdään paljon töitä. Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli kuvata Järvenpään kaupungin kouluterveydenhuollon 6. luokan ryhmätapaamisen toimintamalli, joka tukee mielen hyvinvointia. Tarkoituksena oli myös kartoittaa terveydenhoitajien ja kuraattorien kokemuksia ryhmätapaamisesta. Tämän lisäksi opinnäytetyössä on ehdotuksia ryhmätapaamisen toimintamallin kehittämiseen. Tavoitteena oli opinnäytetyön kautta tehdä ryhmätapaamisen toimintamalli tunnetuksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kaksivaiheisena työelämälähtöisenä kehittämistyönä. Ensimmäisessä vaiheessa kuvattiin 6. luokan ryhmätapaamisen toimintamalli. Ryhmätapaamisissa keskustellaan itsestä huolehtimisesta, ihmissuhteista, tunteista, turvataidoista ja harjoitellaan rentoutumaan. Kehittämistyön toisessa vaiheessa kartoitettiin teemahaastattelulla terveydenhoitajien ja kuraattorien kokemuksia ryhmätapaamisten odotuksista ja onnistumisesta. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina erikseen terveydenhoitajille ja kuraattoreille. Haastatteluihin osallistui 4 terveydenhoitajaa ja 4 kuraattoria.
Haastattelujen perusteella terveydenhoitajat ja kuraattorit olivat odottaneet innostuneesti yhteistyötä. Erityisesti toivottiin ryhmätapaamisten tekevän kuraattorin työ oppilaille tunnetuksi. Ryhmätapaamiset olivat onnistuneet pääsääntöisesti hyvin ja kynnys lähestyä kuraattoria myöhemmin uudelleen oli madaltunut. Haasteellisinta ryhmätapaamisissa oli ollut ajan riittäminen ja aikataulujen yhteensovittaminen. Terveydenhoitajien ja kuraattorien mukaan ryhmätapaamisen kesto tulisi jatkossa olla 60 minuuttia aikaisemman 45 minuutin sijaan. Ryhmätapaamista oli toivottu pysyvää ennalta ehkäisevää toimintamallia ja tässä oltiin haastateltavien mukaan onnistuttu.
Opinnäytetyö toteutettiin kaksivaiheisena työelämälähtöisenä kehittämistyönä. Ensimmäisessä vaiheessa kuvattiin 6. luokan ryhmätapaamisen toimintamalli. Ryhmätapaamisissa keskustellaan itsestä huolehtimisesta, ihmissuhteista, tunteista, turvataidoista ja harjoitellaan rentoutumaan. Kehittämistyön toisessa vaiheessa kartoitettiin teemahaastattelulla terveydenhoitajien ja kuraattorien kokemuksia ryhmätapaamisten odotuksista ja onnistumisesta. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina erikseen terveydenhoitajille ja kuraattoreille. Haastatteluihin osallistui 4 terveydenhoitajaa ja 4 kuraattoria.
Haastattelujen perusteella terveydenhoitajat ja kuraattorit olivat odottaneet innostuneesti yhteistyötä. Erityisesti toivottiin ryhmätapaamisten tekevän kuraattorin työ oppilaille tunnetuksi. Ryhmätapaamiset olivat onnistuneet pääsääntöisesti hyvin ja kynnys lähestyä kuraattoria myöhemmin uudelleen oli madaltunut. Haasteellisinta ryhmätapaamisissa oli ollut ajan riittäminen ja aikataulujen yhteensovittaminen. Terveydenhoitajien ja kuraattorien mukaan ryhmätapaamisen kesto tulisi jatkossa olla 60 minuuttia aikaisemman 45 minuutin sijaan. Ryhmätapaamista oli toivottu pysyvää ennalta ehkäisevää toimintamallia ja tässä oltiin haastateltavien mukaan onnistuttu.