Lapsen erityinen tuki vanhempien näkökulmasta : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Taipale, Ilari (2015)
Taipale, Ilari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053111477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053111477
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä ja esitellä tietoa siitä, miten erityisen tuen lasten vanhemmat kokevat yhteistyön päiväkodin työntekijöiden kanssa. Tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat vanhempien mukaan edistävät, ja mitkä estävät yhteistyön sujumista. Selvityksen toisena tarkoituksena oli etsiä ja koota tietoa, jota opinnäytetyötään tekevät opiskelijat voivat hyödyntää oman opinnäytetyönsä teoreettisessa viitekehyksessä. Opinnäytetyön kautta opiskelijat voivat löytää linkkejä, joiden kautta he voivat kerätä tarvitsemaansa tietoa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen muodossa, jossa perehdyttiin tutkimuksiin ja kirjattiin keskeiset tulokset. Aineistohaku toteutettiin hakemalla Internetin tietokannoista aihetta käsitteleviä tutkimusartikkeleja. Tietoa haettaessa käytettiin mahdollisimman tarkoin valittuja hakutermejä, jotta löydettäisiin aiheen kannalta olennaisimmat tutkimukset.
Aineistohaun ja tietokantojen valinnan tuloksena löydettiin kaksi englanninkielistä tutkimusartikkelia, yksi suomenkielinen väitöskirja ja kaksi suomenkielistä pro gradu- tutkielmaa. Kaikki viisi aineistoa käsittelevät vanhempien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta, yhteistyöstä päiväkodin työntekijöiden kanssa lapsen erityistä tukea toteutettaessa. Aineistojen keskeinen sisältö ja tulokset referoitiin laadulliseen kirjallisuuskatsaukseen. Katsauksen loppuun laadittiin lyhyt yhteenveto aineistojen tuloksista. Tulosten perusteella vanhemmat kokivat yhteistyön kannalta tärkeimmiksi elementeiksi mm. vanhempien osallisuuden edistämisen, koko perheen hyvinvoinnin huomioimisen, vanhempien kuulemisen, aktiivisen keskustelun sekä tiedon jakamisen vanhemmille lapsen kehityksestä ja sen tukemisesta.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla selvittää, miten Lappeenrannassa asuvat vanhemmat kokevat yhteistyön päiväkodin henkilökunnan kanssa lapsen kasvatusta ja erityistä tukea suunniteltaessa ja toteuttaessa. Lisäksi voitaisiin selvittää, millä tavoin päiväkoti on tukenut perheen jaksamista ja hyvinvointia sekä edistänyt erityislapsen taitojen ja valmiuksien kehittymistä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen muodossa, jossa perehdyttiin tutkimuksiin ja kirjattiin keskeiset tulokset. Aineistohaku toteutettiin hakemalla Internetin tietokannoista aihetta käsitteleviä tutkimusartikkeleja. Tietoa haettaessa käytettiin mahdollisimman tarkoin valittuja hakutermejä, jotta löydettäisiin aiheen kannalta olennaisimmat tutkimukset.
Aineistohaun ja tietokantojen valinnan tuloksena löydettiin kaksi englanninkielistä tutkimusartikkelia, yksi suomenkielinen väitöskirja ja kaksi suomenkielistä pro gradu- tutkielmaa. Kaikki viisi aineistoa käsittelevät vanhempien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta, yhteistyöstä päiväkodin työntekijöiden kanssa lapsen erityistä tukea toteutettaessa. Aineistojen keskeinen sisältö ja tulokset referoitiin laadulliseen kirjallisuuskatsaukseen. Katsauksen loppuun laadittiin lyhyt yhteenveto aineistojen tuloksista. Tulosten perusteella vanhemmat kokivat yhteistyön kannalta tärkeimmiksi elementeiksi mm. vanhempien osallisuuden edistämisen, koko perheen hyvinvoinnin huomioimisen, vanhempien kuulemisen, aktiivisen keskustelun sekä tiedon jakamisen vanhemmille lapsen kehityksestä ja sen tukemisesta.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla selvittää, miten Lappeenrannassa asuvat vanhemmat kokevat yhteistyön päiväkodin henkilökunnan kanssa lapsen kasvatusta ja erityistä tukea suunniteltaessa ja toteuttaessa. Lisäksi voitaisiin selvittää, millä tavoin päiväkoti on tukenut perheen jaksamista ja hyvinvointia sekä edistänyt erityislapsen taitojen ja valmiuksien kehittymistä.