Integroidun ERP-järjestelmän prosessien ja yrityksen toimintaprosessien yhdenmukaistaminen Case: Porin Laakeri Oy
Vaherluoto, Ville (2015)
Vaherluoto, Ville
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610438
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kartoittaa case-yrityksen Turun toimipisteen tilaus-toimitusprosessin nykytilanne ja luoda kehitysehdotuksia tähän prosessiin. Case-yrityksen käyttöönottaman toiminnanohjausjärjestelmän prosessien ja käytännön toimintaprosessien välillä oli eroja, joita tutkimuksessa lähdettiin yhdenmukaistamaan. Tutkimusta suoritettiin laadullisin keinoin, tutkimusmenetelminä käytettiin prosessianalyysiä ja teemahaastattelua.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsittelyn alla oli tutkimusmenetelmät, toiminnanohjausjärjestelmä määritelmineen, toiminnanohjausjärjestelmän hyödyt ja haasteet, tilaus-toimitusprosessi sekä liiketoimintaprosessit.
Tutkimuksen empiirisessä osassa tarkasteltiin Turun toimipisteen tilaus-toimitusprosessin nykytilaa, suoritettiin prosessianalyysiä ja kehitettiin prosessikontrolleja sekä kehitysehdotuksia ja pohdittiin henkilöstön lisäkoulutuksen mahdollisuutta. Lisäksi suoritettiin puhelinhaastatteluja Turun toimipisteeseen ja selvitettiin parannusehdotusten tarpeellisuutta ja soveltamismahdollisuuksia.
Tilaus-toimitusprosessin nykytilasta löydettiin parannettavaa. Sekä myynti- että ostotoimintaan saatiin aikaan kehitysehdotuksia, jotka haastattelujen perusteella koettiin tarpeellisiksi ja soveltamiskelpoisiksi. Lisäkoulutuksen mahdollisuuttakaan ei suljettu pois. Näitä tuloksia voidaan hyödyntää vastaavissa yrityksissä.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsittelyn alla oli tutkimusmenetelmät, toiminnanohjausjärjestelmä määritelmineen, toiminnanohjausjärjestelmän hyödyt ja haasteet, tilaus-toimitusprosessi sekä liiketoimintaprosessit.
Tutkimuksen empiirisessä osassa tarkasteltiin Turun toimipisteen tilaus-toimitusprosessin nykytilaa, suoritettiin prosessianalyysiä ja kehitettiin prosessikontrolleja sekä kehitysehdotuksia ja pohdittiin henkilöstön lisäkoulutuksen mahdollisuutta. Lisäksi suoritettiin puhelinhaastatteluja Turun toimipisteeseen ja selvitettiin parannusehdotusten tarpeellisuutta ja soveltamismahdollisuuksia.
Tilaus-toimitusprosessin nykytilasta löydettiin parannettavaa. Sekä myynti- että ostotoimintaan saatiin aikaan kehitysehdotuksia, jotka haastattelujen perusteella koettiin tarpeellisiksi ja soveltamiskelpoisiksi. Lisäkoulutuksen mahdollisuuttakaan ei suljettu pois. Näitä tuloksia voidaan hyödyntää vastaavissa yrityksissä.