Utveckling av ett personligt varumärke i en digital tid
Junttila, Leena (2015)
Junttila, Leena
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810874
Tiivistelmä
Varumärken, produkter och service följer enligt traditionellt tänkande en 4P-modell med produkt, pris, plats och promotion som hörnstenarna för marknadsföringsarbetet. Då varumärket består av en person, har det en märkbar möjlighet att via ständig kommunikation med omvärlden påverka varumärkesuppfattningen. Via kommunikation och via att framhäva sin egen person, skapar varumärket sin position och försäkrar en medveten plats bland sin målgrupp. Konsumenterna, som stöder sitt favoritvarumärke i sociala medier, hjälper varumärket samtidigt att expandera och nå nya marknader. Även varumärket måste vara aktivt - genom att följa med konkurrenterna och aktuella händelser får varumärket värdefull information om hur det kunde bygga upp sin kommunikation. De nya dragen i varumärkesarbetet föder behov av att tala om nya P:n för personliga varumärken. I mitt examensarbete föreslår jag en ny 7P-modell, där jag utvidgar den klassiska marknadsföringsmixen med tre dimensioner, som kan adapteras speciellt på personliga varumärken. Dimensionerna position, personlighet och people – personerna i varumärkets omgivning, är speciellt betydelsefulla i en digital tid, där transparens är ett särdrag. I min studie ger jag även riktlinjer till hur ett personligt varumärke kan byggas upp i det 7P-kontext jag presenterat samt vad varumärket bör tänka på. The development around brands, products and services has traditionally followed a 4P framework, where product, place, promotion and price have been seen as the cornerstones for business and marketing. As a result of consumer trends such as digitalization and more focus on service, the consumers’ possibilities to affect the brands has grown significantly. Brand development should be adapted to modern thinking. When the brand consists of a person, she has significant possibilities to affect the brand image through constant communication with the people around the brand. Personal brands create their market position and make their way to the public awareness through constant communication and through highlighting their own person. Consumers, who support their favorite brand publicly in different social networks, give the brand new possibilities to expand and reach new markets. Also the brands need to actively listen to their surroundings - competitors and venues might give valuable information about how to communicate as a brand. The new features in brand development justify mentioning of the new P's, which effect personal brands. In my degree thesis I will suggest three dimensions as an addition to the traditional marketing mix. The suggested new 7P context is especially applicable to personal brands. The dimensions people, personality and position are especially significant in a digital age, in which transparency is characteristic. In my study, I will also give guideline suggestions on what one should think about when building a personal brand in the suggested 7P context.