Facebook -yrityssivujen sisältöstrategia yksityisyrittäjälle
Lindroos, Ruth (2015)
Lindroos, Ruth
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127463
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutustua sosiaalisen median käyttöön yritystoiminnassa. Työ keskittyy esittämään ratkaisuja yksityisyrittäjänä lähitulevaisuudessa toimivalle henkilölle koskien hänelle luotavia Facebook yrityssivuja. Toimeksiantajana toimii pyynnöstä nimettömänä työssä esiintyvä henkilö, kuka harjoittaa joogaopetusta ammatikseen.
Opinnäytetyön teoriapohjana on käytetty teoksia, mitkä käsittelevät sosiaalisen median yritysviestintää, henkilöbrändäystä, verkkosivujen sisältöstrategiaa, Facebook markkinointia sekä mainontaa ja digitaalista markkinointia. Tutkimusmenetelmien käytön tukena on käytetty myös aiheen teoriaa ja sisältöstrategian kehitysehdotukset esitetään yhdistelemällä teoria ja tutkimusmenetelmistä johdetut näkökulmat keskenään johtopäätöksiksi.
Toteutettu tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen, eli laadullinen. Tutkimusmenetelminä on käytetty kolmeen otteeseen toteutettua teemahaastattelua yrittäjän ja asiakkaiden näkökulmien kartoittamiseen sekä tutkijan itsenäistä työskentelyä havainnoinnin parissa kolmen kuukauden ajan.
Tutkimuksen tuloksena esiteltävät kehitysehdotukset on suunniteltua toteutettavaksi yhden vuoden aikajanalle alkaen keväällä 2015. Ajanjakson sijoituksen peruste on tällöin toimeksiantajan yritystoiminnan käynnistyminen yksityisyrittäjänä ja yrityssivujen perustaminen. Kehitysehdotuksissa on otettu huomioon myös muiden sosiaalisen median kanavien yhtäaikainen käyttö ja ne ovat siten sovellettavissa kaikkiin kanaviin. Kehitysehdotuksien esittämisessä on otettu myös huomioon yksityisyrittäjän rajalliset ajalliset ja taloudelliset resurssit ja siten tutkimuksessa on keskitytty esittämään realistisia ratkaisuja.
Opinnäytetyön teoriapohjana on käytetty teoksia, mitkä käsittelevät sosiaalisen median yritysviestintää, henkilöbrändäystä, verkkosivujen sisältöstrategiaa, Facebook markkinointia sekä mainontaa ja digitaalista markkinointia. Tutkimusmenetelmien käytön tukena on käytetty myös aiheen teoriaa ja sisältöstrategian kehitysehdotukset esitetään yhdistelemällä teoria ja tutkimusmenetelmistä johdetut näkökulmat keskenään johtopäätöksiksi.
Toteutettu tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen, eli laadullinen. Tutkimusmenetelminä on käytetty kolmeen otteeseen toteutettua teemahaastattelua yrittäjän ja asiakkaiden näkökulmien kartoittamiseen sekä tutkijan itsenäistä työskentelyä havainnoinnin parissa kolmen kuukauden ajan.
Tutkimuksen tuloksena esiteltävät kehitysehdotukset on suunniteltua toteutettavaksi yhden vuoden aikajanalle alkaen keväällä 2015. Ajanjakson sijoituksen peruste on tällöin toimeksiantajan yritystoiminnan käynnistyminen yksityisyrittäjänä ja yrityssivujen perustaminen. Kehitysehdotuksissa on otettu huomioon myös muiden sosiaalisen median kanavien yhtäaikainen käyttö ja ne ovat siten sovellettavissa kaikkiin kanaviin. Kehitysehdotuksien esittämisessä on otettu myös huomioon yksityisyrittäjän rajalliset ajalliset ja taloudelliset resurssit ja siten tutkimuksessa on keskitytty esittämään realistisia ratkaisuja.