MS Office 2010 -koulutus If Vakuutusyhtiön HR-osastolle
Mäenpää, Iines; Jaskari, Meri-Tuulia (2015)
Mäenpää, Iines
Jaskari, Meri-Tuulia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053111495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053111495
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää kolmipäiväinen Microsoft Office 2010 -koulutus If Vakuutusyhtiön henkilöstörekrytointiosaston työntekijöille. Toimeksianto tuli suoraan If Vakuutusyhtiöltä ja sen tavoitteena oli tarjota koulutukseen osallistuville uusia tietoja ja taitoja työelämän tarpeiden mukaisesti. Koulutukset pidettiin If Vakuutusyhtiön konttorissa Espoon Niittykummussa.
Ennen koulutusten suunnittelua siihen osallistuville lähetettiin Internetkyselyt osaamisen kartoittamista varten. Kyselyistä saatujen vastausten pohjalta aloitettiin koulutustilaisuuksien ja niissä käytävien aihekokonaisuuksien suunnittelu. Koulutuksissa käydyt asiat koottiin oheisma-teriaaleiksi, joista koulutettavat saivat seurata läpikäytäviä asioita kohta kohdalta. Koulutustilaisuuksiin osallistuneet henkilöt saivat pitää oheismateriaalit myöhempiä käyttötarkoituksia ajatellen. Näin varmistettiin heidän osaamistaan myös jatkossa.
Jokaisen koulutustilaisuuden päätteeksi koulutettavilta kerättiin palautetta Internetlomakkeen muodossa. Koulutettavat arvioivat koulutustilaisuuksia numeroarvosanoin ja antoivat myös vapaamuotoista palautetta. Jokainen palaute käsiteltiin tarkasti, jotta koulutustoimintaa pystyttäisiin kehittämään tulevia koulutuspäiviä ajatellen. Koulutusten jälkeen kaikki palautteet analysoitiin huolellisesti ja saatiin kokonaiskuva koulutustilaisuuksien onnistumisista.
Opinnäytetyössä ei ole tutkimusta, mutta palautteista saadut tulokset antavat kokonaisvaltaisen kuvan koulutustoiminnan onnistumisesta. Tulokset hahmottavat myös koulutettavien oppimista ja kouluttajien kehittymistä toiminnassaan. Lopullinen arviointi saatiin toimeksiantajilta ja sen mukaan toiminta on sujunut molemmin puolin tiiviissä kumppanuudessa ja koulutukset koettiin selkeästi hyödyllisiksi.
Ennen koulutusten suunnittelua siihen osallistuville lähetettiin Internetkyselyt osaamisen kartoittamista varten. Kyselyistä saatujen vastausten pohjalta aloitettiin koulutustilaisuuksien ja niissä käytävien aihekokonaisuuksien suunnittelu. Koulutuksissa käydyt asiat koottiin oheisma-teriaaleiksi, joista koulutettavat saivat seurata läpikäytäviä asioita kohta kohdalta. Koulutustilaisuuksiin osallistuneet henkilöt saivat pitää oheismateriaalit myöhempiä käyttötarkoituksia ajatellen. Näin varmistettiin heidän osaamistaan myös jatkossa.
Jokaisen koulutustilaisuuden päätteeksi koulutettavilta kerättiin palautetta Internetlomakkeen muodossa. Koulutettavat arvioivat koulutustilaisuuksia numeroarvosanoin ja antoivat myös vapaamuotoista palautetta. Jokainen palaute käsiteltiin tarkasti, jotta koulutustoimintaa pystyttäisiin kehittämään tulevia koulutuspäiviä ajatellen. Koulutusten jälkeen kaikki palautteet analysoitiin huolellisesti ja saatiin kokonaiskuva koulutustilaisuuksien onnistumisista.
Opinnäytetyössä ei ole tutkimusta, mutta palautteista saadut tulokset antavat kokonaisvaltaisen kuvan koulutustoiminnan onnistumisesta. Tulokset hahmottavat myös koulutettavien oppimista ja kouluttajien kehittymistä toiminnassaan. Lopullinen arviointi saatiin toimeksiantajilta ja sen mukaan toiminta on sujunut molemmin puolin tiiviissä kumppanuudessa ja koulutukset koettiin selkeästi hyödyllisiksi.