Hur utveckla meningsfullare och mer engagerande mångprofessionella möten på arbetsplatsen?
Österlund, Mari (2015)
Österlund, Mari
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811119
Tiivistelmä
Osallistumme työelämämme aikana moneen kokoukseen ja silti suuren osan näistä on todettu olevan merkityksettömiä. Kokouksiin ottaa nykyään osaa usein moniammatillista henkilökuntaa joten yhteistyötä yli ammattirajojen tarvitaan. Tämän tutkielman tarkoitus on ollut luoda yksinkertainen ja käytännöllinen työkalu, jotta työpaikalla voitaisiin kehittää merkityksellisempi kokouskulttuuri, jossa myös olisi suurempi työn imu. Tutkimuskysymykset ovat: mistä koostuu merkityksellisyys kokouskulttuurissa ja miten kokoukseen osallistuvat voivat itse luoda kokouksia, joilla on isompi merkitys ja työn imu?
Tämän työn kirjallisessa osassa käsitellään työn Merkityksellisyyttä, työn imua, organisaatiota suurista kokonaisuuksista työntekijätasolle, kokouskulttuuria ja erityisesti ideakokouksia, koska näiden katsotaan olevan tärkeitä organisaatiolle.
Kirjallisuusanalyysi (n=18) on tehty ja se lähtökohtana pitäen on rakennettu malli, joka vaikuttaa kokousten merkityksellisyyteen ja työn imuun. Lopputulos osoittaa, että tärkeimmät kokouksen lopputulemaan vaikuttavat seikat ovat osallistujat itse, johtaja, kokouskulttuuri ja organisaatio. Kaikki vaikuttavat toisiinsa. Tässä työssä kehitetty kartoitusväline voi auttaa oivaltamaan, miksi kokoukset menevät niin kuin ne menevät ja herättää huomaamaan, että muutoksia voidaan tarvita.
Tämän työn kirjallisessa osassa käsitellään työn Merkityksellisyyttä, työn imua, organisaatiota suurista kokonaisuuksista työntekijätasolle, kokouskulttuuria ja erityisesti ideakokouksia, koska näiden katsotaan olevan tärkeitä organisaatiolle.
Kirjallisuusanalyysi (n=18) on tehty ja se lähtökohtana pitäen on rakennettu malli, joka vaikuttaa kokousten merkityksellisyyteen ja työn imuun. Lopputulos osoittaa, että tärkeimmät kokouksen lopputulemaan vaikuttavat seikat ovat osallistujat itse, johtaja, kokouskulttuuri ja organisaatio. Kaikki vaikuttavat toisiinsa. Tässä työssä kehitetty kartoitusväline voi auttaa oivaltamaan, miksi kokoukset menevät niin kuin ne menevät ja herättää huomaamaan, että muutoksia voidaan tarvita.