Vesileikkaussolun opiskelumateriaalin laadinta
Ranta, Ville (2015)
Ranta, Ville
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911375
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä laadittiin ohjeistus ja opiskelumateriaalimalli Tampereen seudun ammattiopiston levyseppähitsaajaopiskelijoiden käyttämälle robotisoidulle vesileikkaussolulle. Tuotetun opiskelumateriaalin pohjaksi laadittiin kysely, jossa laitteiston käyttäjiltä tiedusteltiin lähtötasoa ja materiaalin tyyliä. Opiskelumateriaalin tuli sopia toisen asteen opetukseen sekä teollisuuden henkilöstön koulutukseen.
Kyselyyn saatiin vajaa sata vastausta, joiden pohjalta luotiin ensimmäinen versio opiskelumateriaalista. Materiaalista tuli ”tee perässä”-tyylinen opas, jossa harjoitteet vaikeutuivat loppua kohti edetessä. Opiskelumateriaaliin käytettiin paljon kuvia ja tekstin määrä pyrittiin pitämään vähäisenä.
Ensimmäinen versio opiskelumateriaalista testattiin käytössä toisen asteen opiskelijoilla ja kokeneemmalla koneinsinöörillä. Materiaali esiteltiin myös laitteiston käyttöä opettavalle opettajalle sekä teollisuuden kunnossapitopäällikölle. Testauksista ja esittelyistä saadun palautteen perusteella malli opiskelumateriaalista viimeisteltiin lopulliseen muotoonsa. Osa opiskelumateriaalin ohjeista luotiin tämän opinnäytetyön yhteydessä, mutta loput ohjeet luodaan myöhemmin.
Opiskelumateriaalin kehittämisen lisäksi tässä opinnäytetyössä selvitettiin yritysyhteistyön mahdollisuuksia koulun laitteistolle. Esimerkiksi laitteiston käyttöä tuotekehittelyssä ja laitteiston markkinoinnissa pohdittiin. Näiden ideoiden toteuttaminen ei sisälly tähän opinnäytetyöhön. Niiden käyttöönottoa kuitenkin harkitaan myöhemmin. Sekä nuorilta että aikuisilta saadun palautteen perusteella tässä opinnäytetyössä luotu opetusmateriaali todettiin hyväksi.
Kyselyyn saatiin vajaa sata vastausta, joiden pohjalta luotiin ensimmäinen versio opiskelumateriaalista. Materiaalista tuli ”tee perässä”-tyylinen opas, jossa harjoitteet vaikeutuivat loppua kohti edetessä. Opiskelumateriaaliin käytettiin paljon kuvia ja tekstin määrä pyrittiin pitämään vähäisenä.
Ensimmäinen versio opiskelumateriaalista testattiin käytössä toisen asteen opiskelijoilla ja kokeneemmalla koneinsinöörillä. Materiaali esiteltiin myös laitteiston käyttöä opettavalle opettajalle sekä teollisuuden kunnossapitopäällikölle. Testauksista ja esittelyistä saadun palautteen perusteella malli opiskelumateriaalista viimeisteltiin lopulliseen muotoonsa. Osa opiskelumateriaalin ohjeista luotiin tämän opinnäytetyön yhteydessä, mutta loput ohjeet luodaan myöhemmin.
Opiskelumateriaalin kehittämisen lisäksi tässä opinnäytetyössä selvitettiin yritysyhteistyön mahdollisuuksia koulun laitteistolle. Esimerkiksi laitteiston käyttöä tuotekehittelyssä ja laitteiston markkinoinnissa pohdittiin. Näiden ideoiden toteuttaminen ei sisälly tähän opinnäytetyöhön. Niiden käyttöönottoa kuitenkin harkitaan myöhemmin. Sekä nuorilta että aikuisilta saadun palautteen perusteella tässä opinnäytetyössä luotu opetusmateriaali todettiin hyväksi.