Virheen 222 aiheuttajien ja vastatoimenpiteiden kartoitus Hehkutus- ja Peittauslinja 3:lla
Mokko, Tuomas (2015)
Mokko, Tuomas
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911399
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Outokumpu Tornio Worksin hehkutus- ja peittauslinja 3:n ylivoimaisesti suurimman saantia heikentävän virheen, eli naarmun, aiheuttajaa ja vastatoimenpiteitä sen poistamiseksi. Työ suoritettiin kylmävalssaamo 1:n konttoritiloissa.
Työn teoriaosuuteen sisältyy Outokumpu Oyj:n historiasta ja toiminnasta kertovan osion lisäksi laatuosio. Työn tietoperustan hankintaan käytettiin yleisiä lähteitä sekä Outokummun sisäisiä tietokantoja. Työn tilastointiosion perustana on kylmävalssaamo 1 vuoden 2014 ajo- ja romutusmäärät. Työn lopussa käydään läpi ratkaisumalleja, joiden avulla naarmusta päästäisiin eroon ja pohditaan, millaisia muutoksia niiden käyttöönotto vaatisi.
Mahdollisesti tulevaisuudessa hehkutus- ja peittauslinja 3:n alkupäähän tehtävien muutosten myötä naarmuuntumisen lisäksi päästäisiin eroon erittäin paljon seisakeissa operaattoreita työllistävästä sidontapankojen keräämisestä. Tämän lisäksi sidontapangat aiheuttavat prosessiin muitakin harmeja, joilta vältyttäisiin, mikäli pangat poistettaisiin naarmua aiheuttavan päänohjaimen sijaan esimerkiksi käsin.
Työn teoriaosuuteen sisältyy Outokumpu Oyj:n historiasta ja toiminnasta kertovan osion lisäksi laatuosio. Työn tietoperustan hankintaan käytettiin yleisiä lähteitä sekä Outokummun sisäisiä tietokantoja. Työn tilastointiosion perustana on kylmävalssaamo 1 vuoden 2014 ajo- ja romutusmäärät. Työn lopussa käydään läpi ratkaisumalleja, joiden avulla naarmusta päästäisiin eroon ja pohditaan, millaisia muutoksia niiden käyttöönotto vaatisi.
Mahdollisesti tulevaisuudessa hehkutus- ja peittauslinja 3:n alkupäähän tehtävien muutosten myötä naarmuuntumisen lisäksi päästäisiin eroon erittäin paljon seisakeissa operaattoreita työllistävästä sidontapankojen keräämisestä. Tämän lisäksi sidontapangat aiheuttavat prosessiin muitakin harmeja, joilta vältyttäisiin, mikäli pangat poistettaisiin naarmua aiheuttavan päänohjaimen sijaan esimerkiksi käsin.