Omaishoitotilanteiden varhainen tunnistaminen kotihoidossa ja kotihoidon tukikeinot
Maaranen, Sarianna (2015)
Maaranen, Sarianna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188684
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kotihoidon työntekijöiden näkemyksiä omaishoitotilanteiden varhaisesta tunnistamisesta ja käytettävistä tukikeinoista. Tavoitteena on tuoda esille kotihoidon kehittämisideoita omaishoidon varhaiseen tunnistamiseen ja omaishoidon tukikeinoiksi.
Tutkimusongelmia oli neljä: minkälaisia valmiuksia kotihoidon työntekijöillä on tunnistaa omaishoitotilanteita, millaisia tukikeinoja kotihoidon työntekijöillä on käytettävissä omaishoidon tukemiseksi, millainen tuen tarve kotihoidon työntekijöillä on omaishoidon tukemiseksi ja millaisia kehittämisehdotuksia kotihoidon työntekijöillä on omaishoitotilanteiden varhaiseksi tunnistamiseksi ja omaishoidon tukikeinoiksi. Vastaukset kerättiin Mikkelin seudun sosiaali- ja terveystoimen kotihoidon työntekijöiltä ja Juvan ja Mäntyharjun kuntien kotihoidon työntekijöiltä. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä oli Internet-kysely. Aineistoa analysoitiin tilastollisia menetelmiä käyttäen SurveyMonkey menetelmän avulla. Avointen kysymysten analyysissä käytettiin yksinkertaista luokittelua. Kysely lähetettiin 310 kotihoidon työntekijälle. Vastaajia 72 ja vastausprosentti oli 23,2.
Opinnäytetyön tulosten mukaan kotihoidon työntekijöillä oli joko hyvät tai kohtuulliset valmiudet tunnistaa alkavia omaishoitotilanteita. Kotihoidon työntekijöiden kuvausten mukaan koulutustausta, työkokemus ja pitkä hoitosuhde edistivät omaishoitotilanteiden tunnistamista. Omaishoidon alkuvaiheen tukikeinoiksi esitettiin keskustelua, kuuntelua, ohjaamista, neuvontaa ja palvelutarpeen kartoittamista.
Kotihoidon työntekijät kokivat, että terveyden- ja sosiaalialan koulutus ja ammatillinen täydennyskoulutus antoivat varmuutta tunnistaa omaishoitotilanteita. Kotihoidon työntekijät pitivät tarpeellisena ottaa huomioon ajan käytön omaishoitoperheiden alkuvaiheen ohjauksessa. Koettiin, ettei työntekijöillä ole tarpeeksi aikaa perehtyä omaishoitajan tukemiseen ja ohjaamiseen omaishoitotilanteen varhaisessa vaiheessa.
Kotihoidon työntekijöiden mukaan tieto ja koulutus omaishoidon varhaisesta tunnistamisesta ovat tärkeitä sekä työntekijän että koko henkilökunnan osaamisen kehittymisen kannalta. Tietoa omaishoidosta ja varhaisesta tunnistamisesta toivottiin kaikille henkilökuntaan kuuluville.
Omaishoidon varhaisen tunnistamisen ja omaishoidon tukikeinojen kehittämiskohteiksi nousivat kotihoidon henkilökunnan osaamisen lisääminen, kartoittavien kotikäyntien lisääminen, kotiutuspalaverit, kotihoidon työntekijöiden, omaisten ja esimerkiksi vapaaehtoistoimijoiden yhteistyön lisääminen. Lisäksi yhtenä kehittämiskohteena nimettiin resurssien järkevää kohdentamista omaishoidon ohjaaviin kotikäynteihin.
Tutkimusongelmia oli neljä: minkälaisia valmiuksia kotihoidon työntekijöillä on tunnistaa omaishoitotilanteita, millaisia tukikeinoja kotihoidon työntekijöillä on käytettävissä omaishoidon tukemiseksi, millainen tuen tarve kotihoidon työntekijöillä on omaishoidon tukemiseksi ja millaisia kehittämisehdotuksia kotihoidon työntekijöillä on omaishoitotilanteiden varhaiseksi tunnistamiseksi ja omaishoidon tukikeinoiksi. Vastaukset kerättiin Mikkelin seudun sosiaali- ja terveystoimen kotihoidon työntekijöiltä ja Juvan ja Mäntyharjun kuntien kotihoidon työntekijöiltä. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä oli Internet-kysely. Aineistoa analysoitiin tilastollisia menetelmiä käyttäen SurveyMonkey menetelmän avulla. Avointen kysymysten analyysissä käytettiin yksinkertaista luokittelua. Kysely lähetettiin 310 kotihoidon työntekijälle. Vastaajia 72 ja vastausprosentti oli 23,2.
Opinnäytetyön tulosten mukaan kotihoidon työntekijöillä oli joko hyvät tai kohtuulliset valmiudet tunnistaa alkavia omaishoitotilanteita. Kotihoidon työntekijöiden kuvausten mukaan koulutustausta, työkokemus ja pitkä hoitosuhde edistivät omaishoitotilanteiden tunnistamista. Omaishoidon alkuvaiheen tukikeinoiksi esitettiin keskustelua, kuuntelua, ohjaamista, neuvontaa ja palvelutarpeen kartoittamista.
Kotihoidon työntekijät kokivat, että terveyden- ja sosiaalialan koulutus ja ammatillinen täydennyskoulutus antoivat varmuutta tunnistaa omaishoitotilanteita. Kotihoidon työntekijät pitivät tarpeellisena ottaa huomioon ajan käytön omaishoitoperheiden alkuvaiheen ohjauksessa. Koettiin, ettei työntekijöillä ole tarpeeksi aikaa perehtyä omaishoitajan tukemiseen ja ohjaamiseen omaishoitotilanteen varhaisessa vaiheessa.
Kotihoidon työntekijöiden mukaan tieto ja koulutus omaishoidon varhaisesta tunnistamisesta ovat tärkeitä sekä työntekijän että koko henkilökunnan osaamisen kehittymisen kannalta. Tietoa omaishoidosta ja varhaisesta tunnistamisesta toivottiin kaikille henkilökuntaan kuuluville.
Omaishoidon varhaisen tunnistamisen ja omaishoidon tukikeinojen kehittämiskohteiksi nousivat kotihoidon henkilökunnan osaamisen lisääminen, kartoittavien kotikäyntien lisääminen, kotiutuspalaverit, kotihoidon työntekijöiden, omaisten ja esimerkiksi vapaaehtoistoimijoiden yhteistyön lisääminen. Lisäksi yhtenä kehittämiskohteena nimettiin resurssien järkevää kohdentamista omaishoidon ohjaaviin kotikäynteihin.