Henkilöstötietojärjestelmä osaamisen johtamisen välineenä kehityskeskustelussa
Löfberg, Heini (2015)
Löfberg, Heini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610414
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kehityskeskusteluprosessissa syntyvän tiedon dokumentointia ja sen hyödyntämistä osaamisen johtamisessa henkilöstötietojärjestelmän avulla. Kohdeorganisaatiossa ei ollut käytössä henkilöstötietojärjestelmää, joten lähtökohtana oli tuottaa uutta tietoa ja tehdä selvitys kokonaisvaltaisesta henkilöstötietojärjestelmästä kehityskeskustelujen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tietoperustan aiheina olivat osaaminen ja sen johtaminen, kehityskeskustelu sekä henkilöstötietojärjestelmä. Opinnäytetyön tutkimusstrategia oli tapaustutkimus. Tutkimuksen päämääränä oli ymmärtää tutkimuskohteena olevaa ilmiötä, sen rakennetta, tekijöitä ja niiden välisiä suhteita. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja tutkimusaineiston keruun menetelminä käytettiin haastatteluja ja havainnointia.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena syntyi henkilöstötietojärjestelmän hankintapäätöstä tukeva selvitys. Tutkimuksen haastattelut osoittivat, että organisaation oli tunnistettava ja konkretisoitava osaamisensa, jotta sitä voitiin johtaa ja kehittää. Henkilöstötietojärjestelmää voitiin käyttää henkilön työsuhteen koko elinkaaren vaiheissa ja sitä hyödynnettiin tehokkaasti kehityskeskusteluprosessissa.
Johtopäätöksenä osoitettiin, että henkilöstötietojärjestelmä oikein hyödynnettynä tukee esimiehiä kehityskeskusteluprosessissa osaamisen johtamisen ja kehittämisen välineenä. Henkilöstötietojärjestelmää käytettiin kehityskeskustelussa osana johtamisjärjestelmää. Järjestelmä systematisoi prosessia, tallensi syntyneen tiedon jatkokäsittelyä varten ja toi sitoutumista ja tehokuutta prosessiin. Sitä ei kuitenkaan pitänyt tarkastella erillisenä ICT-struktuurin osana, vaan varmistaa sen yhteensopivuus yrityksen kokonaisarkkitehtuuriin jo suunnitteluvaiheessa.
Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää osaamisen merkitystä kilpailukykyyn sekä henkilöstötietojärjestelmän tuomaa lisäarvoa osaamisen johtamiseen ja kehityskeskustelujen hyödyntämiseen.
Opinnäytetyön tietoperustan aiheina olivat osaaminen ja sen johtaminen, kehityskeskustelu sekä henkilöstötietojärjestelmä. Opinnäytetyön tutkimusstrategia oli tapaustutkimus. Tutkimuksen päämääränä oli ymmärtää tutkimuskohteena olevaa ilmiötä, sen rakennetta, tekijöitä ja niiden välisiä suhteita. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja tutkimusaineiston keruun menetelminä käytettiin haastatteluja ja havainnointia.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena syntyi henkilöstötietojärjestelmän hankintapäätöstä tukeva selvitys. Tutkimuksen haastattelut osoittivat, että organisaation oli tunnistettava ja konkretisoitava osaamisensa, jotta sitä voitiin johtaa ja kehittää. Henkilöstötietojärjestelmää voitiin käyttää henkilön työsuhteen koko elinkaaren vaiheissa ja sitä hyödynnettiin tehokkaasti kehityskeskusteluprosessissa.
Johtopäätöksenä osoitettiin, että henkilöstötietojärjestelmä oikein hyödynnettynä tukee esimiehiä kehityskeskusteluprosessissa osaamisen johtamisen ja kehittämisen välineenä. Henkilöstötietojärjestelmää käytettiin kehityskeskustelussa osana johtamisjärjestelmää. Järjestelmä systematisoi prosessia, tallensi syntyneen tiedon jatkokäsittelyä varten ja toi sitoutumista ja tehokuutta prosessiin. Sitä ei kuitenkaan pitänyt tarkastella erillisenä ICT-struktuurin osana, vaan varmistaa sen yhteensopivuus yrityksen kokonaisarkkitehtuuriin jo suunnitteluvaiheessa.
Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää osaamisen merkitystä kilpailukykyyn sekä henkilöstötietojärjestelmän tuomaa lisäarvoa osaamisen johtamiseen ja kehityskeskustelujen hyödyntämiseen.