Asiakasperheiden kokemuksia Avoin päiväkoti Revonhännän ennaltaehkäisevästä perhetyöstä
Siikavirta, Salla; Törn, Liisa (2015)
Siikavirta, Salla
Törn, Liisa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244941
Tiivistelmä
Siikavirta, Salla & Törn, Liisa. Asiakasperheiden kokemuksia Avoin päiväkoti Revonhännän ennaltaehkäisevästä perhetyöstä. Pieksämäki, kevät 2015, 53 sivua, 2 liitettä.
Diakonia- ammattikorkeakoulu, Pieksämäen toimipiste. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa Avoin päiväkoti Revonhännän asiakasperheiden tyytyväisyyttä saamaansa palveluun sekä heidän kokemuksiaan ennaltaehkäisevästä perhetyöstä. Halusimme tuoda esille tietoa palvelun toimivuudesta sekä sen mahdollisista kehittämishaasteista. Lisäksi halusimme kartoittaa asiakkaiden mielipiteitä ja toiveita käytetyistä menetelmistä. Opinnäytetyön aineisto koostui neljän eri asiakasperheen asiakastyytyväisyyskyselyn vastauksista, jotka keräsimme Avoin päiväkoti Revonhännän työntekijöiden kautta.
Opinnäytetyö oli laadullinen, eli kvalitatiivinen tutkimus. Analysoimme vastaukset aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimustuloksista nousi esille, että perheet olivat yleisesti tyytyväisiä saamaansa palveluun. Tuloksista esille nousi erilaisten tukimuotojen tarve perheissä. Tuloksissa korostuivat keskustelun merkitys sekä perheiden konkreettisen arkiavun saaminen. Vuorovaikutuksellisten menetelmien merkitys perhetyössä nostettiin keskeiseksi. Tulosten perusteella ennaltaehkäisevälle perhetyölle on tarvetta sekä kotikäyntien lisäämistä kaivattiin. Tutkimuksen aikana jatkotutkimushaasteiksi nousi ennaltaehkäisevän perhetyön vaikuttavuutta koskevat tutkimukset Revonhännässä.
Asiasanat: ennaltaehkäisevä perhetyö, asiakastyytyväisyys, laadullinen tutkimus.
Diakonia- ammattikorkeakoulu, Pieksämäen toimipiste. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa Avoin päiväkoti Revonhännän asiakasperheiden tyytyväisyyttä saamaansa palveluun sekä heidän kokemuksiaan ennaltaehkäisevästä perhetyöstä. Halusimme tuoda esille tietoa palvelun toimivuudesta sekä sen mahdollisista kehittämishaasteista. Lisäksi halusimme kartoittaa asiakkaiden mielipiteitä ja toiveita käytetyistä menetelmistä. Opinnäytetyön aineisto koostui neljän eri asiakasperheen asiakastyytyväisyyskyselyn vastauksista, jotka keräsimme Avoin päiväkoti Revonhännän työntekijöiden kautta.
Opinnäytetyö oli laadullinen, eli kvalitatiivinen tutkimus. Analysoimme vastaukset aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimustuloksista nousi esille, että perheet olivat yleisesti tyytyväisiä saamaansa palveluun. Tuloksista esille nousi erilaisten tukimuotojen tarve perheissä. Tuloksissa korostuivat keskustelun merkitys sekä perheiden konkreettisen arkiavun saaminen. Vuorovaikutuksellisten menetelmien merkitys perhetyössä nostettiin keskeiseksi. Tulosten perusteella ennaltaehkäisevälle perhetyölle on tarvetta sekä kotikäyntien lisäämistä kaivattiin. Tutkimuksen aikana jatkotutkimushaasteiksi nousi ennaltaehkäisevän perhetyön vaikuttavuutta koskevat tutkimukset Revonhännässä.
Asiasanat: ennaltaehkäisevä perhetyö, asiakastyytyväisyys, laadullinen tutkimus.