Lapseen kohdistuva kaltoinkohtelu : Tunnistaminen ja kaltoinkohteluun puuttuminen
Saarinen, Maija; Kerälä, Julia (2015)
Saarinen, Maija
Kerälä, Julia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810983
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli nostaa lapseen kohdistuva kaltoinkohtelu aiheena esille. Arkaluontoisenakin pidetyn teeman käsittelemisen tavoitteena oli, että lapseen kohdistuvaan kaltoinkohteluun osataan ja uskalletaan paremmin kiinnittää tulevaisuudessa huomiota. Varhaisella kaltoinkohtelun tunnistamisella ja siihen puuttumisella minimoidaan sen vaurioittavat vaikutukset lapsen kehityksessä ja myöhemmissä lapsen elämänvaiheissa.
Työn teoreettiseen viitekehykseen kerättiin tietoa aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, hoitotyön suosituksesta sekä erilaisista tutkimuksista. Lähdemateriaali osoittautui työn edetessä monipuoliseksi. Teoriaosuudessa tarkasteltiin puuttumisnäkökulmasta lapseen kohdistuvan kaltoinkohtelun eri muotojen ilmenemistä, riskitekijöitä sekä kaltoinkohtelusta lapselle koituvia seurauksia.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa pidettiin aiheesta koulutus toisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille. Koulutuksen tavoitteena oli antaa aiheesta uutta tietoa opiskelijoille sekä siirtää sitä heidän välityksellä työelämään. Tarkoituksena oli madaltaa lapseen kohdistuvan kaltoinkohtelun puuttumisen kynnystä tulevien hoitoalan ammattilaisten keskuudessa. Koulutus toteutettiin Hämeen ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikössä. Kerätyn palautteen pohjalta valmisteltiin tuotos, joka jäi Hämeen ammattikorkeakoulun opetuskäyttöön.
Koulutuksesta saadun palautteen pohjalta kävi ilmi, että opiskelijat olivat koulutuksen sisältöön tyytyväisiä ja kokivat saamansa uuden tiedon tarpeelliseksi. Opiskelijat saivat palautteiden mukaan oleellista ja tärkeää tietoa kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja siihen puuttumisesta tulevaisuuden työelämää ajatellen.
Työn teoreettiseen viitekehykseen kerättiin tietoa aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, hoitotyön suosituksesta sekä erilaisista tutkimuksista. Lähdemateriaali osoittautui työn edetessä monipuoliseksi. Teoriaosuudessa tarkasteltiin puuttumisnäkökulmasta lapseen kohdistuvan kaltoinkohtelun eri muotojen ilmenemistä, riskitekijöitä sekä kaltoinkohtelusta lapselle koituvia seurauksia.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa pidettiin aiheesta koulutus toisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille. Koulutuksen tavoitteena oli antaa aiheesta uutta tietoa opiskelijoille sekä siirtää sitä heidän välityksellä työelämään. Tarkoituksena oli madaltaa lapseen kohdistuvan kaltoinkohtelun puuttumisen kynnystä tulevien hoitoalan ammattilaisten keskuudessa. Koulutus toteutettiin Hämeen ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikössä. Kerätyn palautteen pohjalta valmisteltiin tuotos, joka jäi Hämeen ammattikorkeakoulun opetuskäyttöön.
Koulutuksesta saadun palautteen pohjalta kävi ilmi, että opiskelijat olivat koulutuksen sisältöön tyytyväisiä ja kokivat saamansa uuden tiedon tarpeelliseksi. Opiskelijat saivat palautteiden mukaan oleellista ja tärkeää tietoa kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja siihen puuttumisesta tulevaisuuden työelämää ajatellen.