KALASTUSMATKAILUN TUOTEKEHITYS : Kohderyhmätutkimus Fishing Lords Oy:lle
Hämäläinen, Juha-Matti (2015)
Hämäläinen, Juha-Matti
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810943
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää olisiko Helsingissä pelattavien KHL jääkiekko-otteluiden oheispalveluksi tarjottavalle kalastusmatkalle kysyntää. Selvitettävänä kohderyhmänä toimivat Venäjän KHL jääkiekkoliigassa pelaavan SKA Pietari jääkiekkojoukkueen fanit / katsojat. Haen tietoa kysynnän lisäksi kohderyhmän tarpeista ja motiiveista. Opinnäytetyön toimeksiantajana on pääkaupunkiseudulla toimiva kalastusohjelmapalveluyritys Fishing Lords Oy. Työn tarkoituksena on tuloksien pohjalta selvittää kohderyhmän kiinnostusta kalastusmatkaan sekä antaa toimeksiantajalle edellytykset uudenlaisen tuotteen kehittämiseen. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on vapaa-ajan matkailijan motiivit, kalastusmatkailu sekä tapahtumaurheilumatkailu.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty laadullista eli kvalitatiivista ja määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusten menetelminä on käytetty lomakehaastattelua ja kyselylomaketta. Lomakehaastattelututkimuksen toteutin Jokereiden – SKA Pietari välisessä jääkiekko-ottelussa Hartwall areenalla 5.1.2015. Vastauksia haastattelulomakkeeseen sain kymmeneltä henkilöltä. Kyselylomakkeen aineisto kerättiin Webropol-työkalun avulla Internetissä 6.2-4.3.2015 välisenä aikana.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että SKA Pietarin katsojien keskuudessa kalastusmatkalle on kysyntää. Tutkimus osoitti, että kohderyhmän potentiaalisia asiakkaita, joille uudenlaista kalastusmatkailutuotetta voitaisiin lähteä kehittämään olisivat venäläiset perhematkailijat ja ystäväryhmät.
Teorian ja tutkimuksen tulosten pohjalta tuon esille kohderyhmältä saadun tiedon avulla uuden tuotteen kehitys- ja jatkotoimenpide-ehdotuksia toimeksiantajalle. Kehitysideoina perhematkailijoille ehdotetaan täyden palvelun sisältämää kalastusmatkailupakettia, jossa pääteemana olisi rentoutuminen, yhdessäoleminen ja arjesta irti pääseminen. Ystäväryhmille ehdotetaan kokemuksia omien rajojen ylittämisestä, joihin voitaisiin sisällyttää erilaisia ohjelmapalveluita
Tässä opinnäytetyössä on käytetty laadullista eli kvalitatiivista ja määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusten menetelminä on käytetty lomakehaastattelua ja kyselylomaketta. Lomakehaastattelututkimuksen toteutin Jokereiden – SKA Pietari välisessä jääkiekko-ottelussa Hartwall areenalla 5.1.2015. Vastauksia haastattelulomakkeeseen sain kymmeneltä henkilöltä. Kyselylomakkeen aineisto kerättiin Webropol-työkalun avulla Internetissä 6.2-4.3.2015 välisenä aikana.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että SKA Pietarin katsojien keskuudessa kalastusmatkalle on kysyntää. Tutkimus osoitti, että kohderyhmän potentiaalisia asiakkaita, joille uudenlaista kalastusmatkailutuotetta voitaisiin lähteä kehittämään olisivat venäläiset perhematkailijat ja ystäväryhmät.
Teorian ja tutkimuksen tulosten pohjalta tuon esille kohderyhmältä saadun tiedon avulla uuden tuotteen kehitys- ja jatkotoimenpide-ehdotuksia toimeksiantajalle. Kehitysideoina perhematkailijoille ehdotetaan täyden palvelun sisältämää kalastusmatkailupakettia, jossa pääteemana olisi rentoutuminen, yhdessäoleminen ja arjesta irti pääseminen. Ystäväryhmille ehdotetaan kokemuksia omien rajojen ylittämisestä, joihin voitaisiin sisällyttää erilaisia ohjelmapalveluita