Lasten päihdehoitomallin kehittämisprosessi Tarulantuvan perhetukikeskuksessa
Loisa, Kati; Reijonen, Eeva; Riikonen, Marja (2015)
Loisa, Kati
Reijonen, Eeva
Riikonen, Marja
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066386
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tavoitteena oli lisätä ja vahvistaa Tarulantuvan perhetukikeskuksen työntekijöiden ammatillista osaamista siten, että lapset ja heidän perheensä saavat vaikuttavampaa hoitoa lapsen irtautuessa päihteiden käytöstä. Opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata päihteitä käyttävien lasten hoitomallin kehittämisprosessia Tarulantuvan perhetukikeskuksessa. Kehittämisprosessissa tuotettiin tietoa lasten päihdehoitomallin kehittämiseksi Tarulantuvassa. Kehittämistehtävät olivat lasten päihdehoitomallin kehittämisprosessin kuvaaminen Tarulantuvan perhetukikeskuksessa ja tiedon kerääminen kokemusasiakkailta, Tarulantuvan perhetukikeskuksen henkilökunnalta sekä lastensuojelun ja päihdepsykiatrian asiantuntijoilta päihdehoitomallin rakentamista varten.
Opinnäytetyössä on kyse aineistotriangulaatiosta. Opinnäytetyö koostuu viidestä kehittämisosioista: kokemusasiakkaiden tuottamasta tiedosta, työntekijöiden tuottamasta tiedosta, lasten päihdehoidon kehittämistyöryhmän asiantuntijuuden hyödyntämisestä, benchmarking-tiedon hyödyntämisestä ja työntekijöiden osaamisen vahvistamisesta. Kokemusasiakkailta kerättiin tietoa haastattelemalla ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Työntekijöille toteutettiin ryhmähaastattelu learning cafe-menetelmällä. Lasten päihdehoidon kehittämistyöryhmän kokouksissa tuotettu tieto kerättiin opinnäytetyön aineistoksi ja kahdella tutustumiskäynnillä kerättiin benchmarking-vertailutietoa. Kehittämisprosessin aikana järjestettiin Tarulantuvan työntekijöille koulutusta. Työntekijöiden, lasten päihdehoidon kehittämistyöryhmän ja bechmarkingin tuottama tieto analysoitiin teemoittelemalla.
Keskeisimpinä tuloksina voidaan pitää ennaltaehkäisyn, luottamuksellisen ja yksilöllisen asiakassuhteen, asiakkaan aidon kohtaamisen, motivointityöskentelyn, perheen, toiminnallisuuden, rajojen sekä moniammatillisen yhteistyön merkitystä. Tulokset tulivat esiin kokemusasiakkaiden sekä Tarulantuvan työntekijöiden, lasten päihdehoidon kehittämistyöryhmän ja benchmarkingvertailun tuottamassa tiedossa. Tuloksia voidaan hyödyntää päihdehoitomallia kehitettäessä. Kehittämisprosessin aikana on järjestetty ja toteutettu koulutustarpeiden pohjalta koulutusta Tarulantuvan työntekijöille. Koulutukset kuuluvat osana kehittämistyöhön ja ne lisäävät sekä vahvistavat työntekijöiden osaamista.
Opinnäytetyössä on kyse aineistotriangulaatiosta. Opinnäytetyö koostuu viidestä kehittämisosioista: kokemusasiakkaiden tuottamasta tiedosta, työntekijöiden tuottamasta tiedosta, lasten päihdehoidon kehittämistyöryhmän asiantuntijuuden hyödyntämisestä, benchmarking-tiedon hyödyntämisestä ja työntekijöiden osaamisen vahvistamisesta. Kokemusasiakkailta kerättiin tietoa haastattelemalla ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Työntekijöille toteutettiin ryhmähaastattelu learning cafe-menetelmällä. Lasten päihdehoidon kehittämistyöryhmän kokouksissa tuotettu tieto kerättiin opinnäytetyön aineistoksi ja kahdella tutustumiskäynnillä kerättiin benchmarking-vertailutietoa. Kehittämisprosessin aikana järjestettiin Tarulantuvan työntekijöille koulutusta. Työntekijöiden, lasten päihdehoidon kehittämistyöryhmän ja bechmarkingin tuottama tieto analysoitiin teemoittelemalla.
Keskeisimpinä tuloksina voidaan pitää ennaltaehkäisyn, luottamuksellisen ja yksilöllisen asiakassuhteen, asiakkaan aidon kohtaamisen, motivointityöskentelyn, perheen, toiminnallisuuden, rajojen sekä moniammatillisen yhteistyön merkitystä. Tulokset tulivat esiin kokemusasiakkaiden sekä Tarulantuvan työntekijöiden, lasten päihdehoidon kehittämistyöryhmän ja benchmarkingvertailun tuottamassa tiedossa. Tuloksia voidaan hyödyntää päihdehoitomallia kehitettäessä. Kehittämisprosessin aikana on järjestetty ja toteutettu koulutustarpeiden pohjalta koulutusta Tarulantuvan työntekijöille. Koulutukset kuuluvat osana kehittämistyöhön ja ne lisäävät sekä vahvistavat työntekijöiden osaamista.