Sosiaalisen median suunnitelma Vauhtifarmille
Sääksjärvi, Annika (2015)
Sääksjärvi, Annika
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810846
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on sosiaalisen median suunnitelma toimeksiantajayritykselle, Vauhtifarmi Oy:lle. Opinnäytetyöni koostuu tietoperustasta ja sen kannattelemana toiminnallisesta työstä eli suunnitelmasta saavuttaa mahdollisimman suuri näkyvyys sosiaalisen median avulla.
Opinnäytetyön ensimmäisessä aihetta käsittelevässä kappaleessa tutustutaan sosiaalisen median suunnitelmaan yleisesti. Kappaleessa raapaistaan pintaa digitaalisen markkinoinnin malleista ja tarkastellaan ylipäänsä, mitä sosiaalisen median suunnitelma tarkoittaa ja mitä sillä haetaan.
Toisessa luvussa avataan toimeksiantajayrityksenä toimivan Vauhtifarmi Oy:n toimintaa. Se on elämystapahtumia järjestävä yritys, joka toimii maatilalla Perttulassa. Sisarukset Anne ja Ari Sahlstöm perustivat yrityksen vuonna 2006. He pyörittävät entistä maatilaa kolmannessa sukupolvessa, nyt toiminnan painopiste on tapahtumissa.
Kolmannessa luvussa käsiteltävää sosiaalista mediaa käyttää tällä hetkellä neljännes koko maailman populaatiosta, 1,73 miljardia henkilöä. Sosiaalisen median suosiota ei ole missään nimessä väheksytty siinä mielessä, että someen julkaistu materiaali saavuttaa hyvällä tuurilla neljänneksen maailman väestöstä.
Neljännessä luvussa kerrotaan elämystapahtumia tarjoavista yrityksistä. Ohjelmapalvelutuot-tajat tulevat olemaan elämyksillään iso osa matkailua ja vapaa-ajantoimintaa, mutta markki-noiden ja asiakkaiden mieltymysten muuttuessa ohjelmapalvelutuottajat joutuvat muuntautu-maan aikakauteen sopiviksi.
Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen eli produktiin olen valinnut sovellettavaksi Paul Smithin luomaa SOSTAC-mallia markkinointiin sosiaalisessa mediassa, jota esitellään vii-dennessä luvussa. Markkinointimalleja on useita, ja edellä mainittu eroaa muista monipuoli-suudellaan ja suosiollaan – siihen on helppo soveltaa juuri oman yrityksen tarpeet ja tavoitteet.
Lopuksi kuudennessa ja seitsemännessä luvussa pohdin työn prosessia ja otan esille kehi-tysehdotuksia. Itse sosiaalisen median suunnitelma pitää sisällään perusteellisen analyysin toimeksiantajayrityksen tilasta ja sen asemasta markkinoilla, sen tavoitteista tulevaisuudessa digimarkkinoinnissa ja siitä, kuinka ne on mahdollista tavoittaa resurssit huomioon ottaen. Suunnitelma sisältää tarkat toimenpiteet, miten toimitaan tavoitteiden saavuttamiseksi, kuka tavoitteet toteuttaa ja millä aikataululla.
Opinnäytetyön ensimmäisessä aihetta käsittelevässä kappaleessa tutustutaan sosiaalisen median suunnitelmaan yleisesti. Kappaleessa raapaistaan pintaa digitaalisen markkinoinnin malleista ja tarkastellaan ylipäänsä, mitä sosiaalisen median suunnitelma tarkoittaa ja mitä sillä haetaan.
Toisessa luvussa avataan toimeksiantajayrityksenä toimivan Vauhtifarmi Oy:n toimintaa. Se on elämystapahtumia järjestävä yritys, joka toimii maatilalla Perttulassa. Sisarukset Anne ja Ari Sahlstöm perustivat yrityksen vuonna 2006. He pyörittävät entistä maatilaa kolmannessa sukupolvessa, nyt toiminnan painopiste on tapahtumissa.
Kolmannessa luvussa käsiteltävää sosiaalista mediaa käyttää tällä hetkellä neljännes koko maailman populaatiosta, 1,73 miljardia henkilöä. Sosiaalisen median suosiota ei ole missään nimessä väheksytty siinä mielessä, että someen julkaistu materiaali saavuttaa hyvällä tuurilla neljänneksen maailman väestöstä.
Neljännessä luvussa kerrotaan elämystapahtumia tarjoavista yrityksistä. Ohjelmapalvelutuot-tajat tulevat olemaan elämyksillään iso osa matkailua ja vapaa-ajantoimintaa, mutta markki-noiden ja asiakkaiden mieltymysten muuttuessa ohjelmapalvelutuottajat joutuvat muuntautu-maan aikakauteen sopiviksi.
Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen eli produktiin olen valinnut sovellettavaksi Paul Smithin luomaa SOSTAC-mallia markkinointiin sosiaalisessa mediassa, jota esitellään vii-dennessä luvussa. Markkinointimalleja on useita, ja edellä mainittu eroaa muista monipuoli-suudellaan ja suosiollaan – siihen on helppo soveltaa juuri oman yrityksen tarpeet ja tavoitteet.
Lopuksi kuudennessa ja seitsemännessä luvussa pohdin työn prosessia ja otan esille kehi-tysehdotuksia. Itse sosiaalisen median suunnitelma pitää sisällään perusteellisen analyysin toimeksiantajayrityksen tilasta ja sen asemasta markkinoilla, sen tavoitteista tulevaisuudessa digimarkkinoinnissa ja siitä, kuinka ne on mahdollista tavoittaa resurssit huomioon ottaen. Suunnitelma sisältää tarkat toimenpiteet, miten toimitaan tavoitteiden saavuttamiseksi, kuka tavoitteet toteuttaa ja millä aikataululla.