X-yhtiöiden sisäinen viestintä
Kerko-Rämänen, Minna (2015)
Kerko-Rämänen, Minna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710816
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on sisäinen viestintä X-yhtiöissä. Aihetta tutkittiin henkilöstökyselyn muodossa. Tutkimus rajattiin koskemaan sisäistä viestintää ja sen tavoitteena oli saada mahdollisten kehittämistoimien pohjaksi henkilöstön näkemys sisäisen viestinnän nykyisestä tilasta sekä mahdollisia kehitysehdotuksia.
Teoriaosa koostuu organisaation sisäisen viestinnän lähtökohtien, keinojen, kanavien ja keskeisten määritelmien läpikäymisestä ja lisäksi teoriaosuudessa käsitellään johtamisviestintää ja muutosviestintää sisäisen viestinnän näkökulmasta. Tutkimusongelmaksi muodostui sisäisen viestinnän ja viestintäkanavien tärkeyden ja toimivuuden, organisaation arvojen ja tavoitteiden sekä organisaation tiedonkulun ja tiedon saatavuuden selvittäminen henkilöstön näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin lokakuussa 2014 sähköisenä kyselynä ja sen kohderyhmänä oli kohdeorganisaation henkilöstö kokonaisuudessaan. Näin ollen kyseessä oli kokonaistutkimus, sillä tutkittavana oli koko perusjoukko. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta ja tuloksien analysointi tehtiin SPSS for Windows 22-ohjelmiston avulla. Tutkimuksen vastausprosentti oli todella hyvä, joka omalta osaltaan varmisti toteutetun tutkimuksen luotettavuutta.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä kohdeorganisaation sisäisen viestinnän tilan olevan melko hyvällä mallilla ja tulokset olivatkin hyvin positiiviset. Tärkeimpinä kehityskohteina voidaan mainita koko organisaatiota koskevan tiedon välittyminen, yrityksen tulevaisuuden tavoitteiden, visioiden ja haaveiden selkeä ja ajantasainen esilletuonti sekä Intranetin käytön tehostaminen sisäisenä viestintäkanavana.
Teoriaosa koostuu organisaation sisäisen viestinnän lähtökohtien, keinojen, kanavien ja keskeisten määritelmien läpikäymisestä ja lisäksi teoriaosuudessa käsitellään johtamisviestintää ja muutosviestintää sisäisen viestinnän näkökulmasta. Tutkimusongelmaksi muodostui sisäisen viestinnän ja viestintäkanavien tärkeyden ja toimivuuden, organisaation arvojen ja tavoitteiden sekä organisaation tiedonkulun ja tiedon saatavuuden selvittäminen henkilöstön näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin lokakuussa 2014 sähköisenä kyselynä ja sen kohderyhmänä oli kohdeorganisaation henkilöstö kokonaisuudessaan. Näin ollen kyseessä oli kokonaistutkimus, sillä tutkittavana oli koko perusjoukko. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta ja tuloksien analysointi tehtiin SPSS for Windows 22-ohjelmiston avulla. Tutkimuksen vastausprosentti oli todella hyvä, joka omalta osaltaan varmisti toteutetun tutkimuksen luotettavuutta.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä kohdeorganisaation sisäisen viestinnän tilan olevan melko hyvällä mallilla ja tulokset olivatkin hyvin positiiviset. Tärkeimpinä kehityskohteina voidaan mainita koko organisaatiota koskevan tiedon välittyminen, yrityksen tulevaisuuden tavoitteiden, visioiden ja haaveiden selkeä ja ajantasainen esilletuonti sekä Intranetin käytön tehostaminen sisäisenä viestintäkanavana.