Teräksinen tarkastuskuilu : Esisuunnittelu ja tarjouskyselypiirustukset
Kesälahti, Petri (2015)
Kesälahti, Petri
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710678
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli esisuunnitella teräksestä valmistettava vaihtoehto raskaan ajoneuvokaluston katsastustoiminnassa tarvittavalle perinteiselle betoniselle tarkastuskuilulle. Vaihtoehtoisella rakennemuodolla on tarkoitus nopeuttaa uuden katsastustoiminnassa tarvittavan tarkastushallin kokonaisrakennus aikataulua.
Suunniteltava rakenne on valmistettavissa toisaalla, riippumatta itse varsinaisesta rakennuskohteesta, näin ollen sen valmistuttaminen on kilpailutettavissa sekä valmistettavissa myös mahdollisesti ulkomailla. Siirrettävyyden vuoksi suunnittelussa on huomioitu rakenteen kuljetettavuus ajoneuvoyhdistelmällä normaalina tieliikennekuljetuksena.
Suunnittelutyön tuloksena on laadittu tarjouskyselyyn soveltuvat työpiirustukset. Rakenne on mallinnettu ensin 3D-mallina, jonka pohjalta työpiirustukset on toteutettu. Koska kyseessä on terärakenne, on suunnittelussa perehdytty 1.7.2014 siirtymäajan päätyttyä voimaan tulleisiin teräsrakentamistakin koskeviin harmonisoituihin hEN - tuotestandardeihin.
Kyseisiä standardeja on noudatettu ohjaavina rakenteen suunnittelussa. Tämän työn laajuuden puitteissa ei ollut kuitenkaan mahdollista edetä kyseisten standardien vaatimien dokumentointien suhteen. Myös Lapin AMK: n osalta eletään työn tekemisen aikaan vielä siirtymäkautta standardien kohdalla, mikä omalta osaltaan rajoitti niiden perusteellista noudattamista.
Suunnittelu on pyritty kuitenkin toteuttamaan siten, että myöhemmin jatkosuunnittelu tarpeen niin mahdollisesti vaatiessa, työtä pystytään jatkamaan standardien osalta ilman niihin liittyviä suurempia muutoksia.
Suunniteltava rakenne on valmistettavissa toisaalla, riippumatta itse varsinaisesta rakennuskohteesta, näin ollen sen valmistuttaminen on kilpailutettavissa sekä valmistettavissa myös mahdollisesti ulkomailla. Siirrettävyyden vuoksi suunnittelussa on huomioitu rakenteen kuljetettavuus ajoneuvoyhdistelmällä normaalina tieliikennekuljetuksena.
Suunnittelutyön tuloksena on laadittu tarjouskyselyyn soveltuvat työpiirustukset. Rakenne on mallinnettu ensin 3D-mallina, jonka pohjalta työpiirustukset on toteutettu. Koska kyseessä on terärakenne, on suunnittelussa perehdytty 1.7.2014 siirtymäajan päätyttyä voimaan tulleisiin teräsrakentamistakin koskeviin harmonisoituihin hEN - tuotestandardeihin.
Kyseisiä standardeja on noudatettu ohjaavina rakenteen suunnittelussa. Tämän työn laajuuden puitteissa ei ollut kuitenkaan mahdollista edetä kyseisten standardien vaatimien dokumentointien suhteen. Myös Lapin AMK: n osalta eletään työn tekemisen aikaan vielä siirtymäkautta standardien kohdalla, mikä omalta osaltaan rajoitti niiden perusteellista noudattamista.
Suunnittelu on pyritty kuitenkin toteuttamaan siten, että myöhemmin jatkosuunnittelu tarpeen niin mahdollisesti vaatiessa, työtä pystytään jatkamaan standardien osalta ilman niihin liittyviä suurempia muutoksia.