Myynnin ja markkinoinnin ammattilainen strategisena viestijänä
Lindgren, Anette (2015)
Lindgren, Anette
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710622
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona MMA eli Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset edunvalvontajärjestölle osana Haaga-Helian Mission goes global- teemaryhmää.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset kokevat roolinsa strategisina viestijöinä. Opinnäytetyöni on laadultaan kvantitatiivinen, joten työn tueksi tehtiin kysely MMA:n jäsenille. Kyselyllä kartoitettiin, kuinka jäsenet kokevat rooliinsa strategisina viestijöinä ja minkälaista tukea he kaipaisivat viestintään. Kysely lähetettiin MMA:n jäsenille sähköpostilla ja suunniteltiin yhteistyössä toimeksiantajan sekä opinnäytetyöohjaajan kanssa. Työssä olen peilannut teoriaa kyselyn tuloksiin sekä koonnut vastaajien parannusehdotuksia viestintään.
Teoriaosuudessa käsittelen strategiaa ja strategiaprosessia sekä strategiaviestintää eri koulukuntien näkökulmista. Teoriaosuus syventyy myös erilaisiin strategian viestintätapoihin sekä niiden merkityksellisyyteen. Myynti- ja markkinointiosuudessa käyn läpi mitä myynti ja markkinointityö ovat ja kuinka strategia ilmenee myynnin ja markkinoinnin ammattilaisen työssä.
Työn tuloksista selviää, että kyselyyn vastanneet kokevat roolinsa strategisessa viestinnässä tärkeäksi, mutta toivoisivat lisää tukea viestintään organisaatioilta. Strategiaa viestitään monipuolisesti ja omaa osaamista viestinnän saralla ollaan valmiita kehittämään.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset kokevat roolinsa strategisina viestijöinä. Opinnäytetyöni on laadultaan kvantitatiivinen, joten työn tueksi tehtiin kysely MMA:n jäsenille. Kyselyllä kartoitettiin, kuinka jäsenet kokevat rooliinsa strategisina viestijöinä ja minkälaista tukea he kaipaisivat viestintään. Kysely lähetettiin MMA:n jäsenille sähköpostilla ja suunniteltiin yhteistyössä toimeksiantajan sekä opinnäytetyöohjaajan kanssa. Työssä olen peilannut teoriaa kyselyn tuloksiin sekä koonnut vastaajien parannusehdotuksia viestintään.
Teoriaosuudessa käsittelen strategiaa ja strategiaprosessia sekä strategiaviestintää eri koulukuntien näkökulmista. Teoriaosuus syventyy myös erilaisiin strategian viestintätapoihin sekä niiden merkityksellisyyteen. Myynti- ja markkinointiosuudessa käyn läpi mitä myynti ja markkinointityö ovat ja kuinka strategia ilmenee myynnin ja markkinoinnin ammattilaisen työssä.
Työn tuloksista selviää, että kyselyyn vastanneet kokevat roolinsa strategisessa viestinnässä tärkeäksi, mutta toivoisivat lisää tukea viestintään organisaatioilta. Strategiaa viestitään monipuolisesti ja omaa osaamista viestinnän saralla ollaan valmiita kehittämään.