Oppilaitoksen Avoimet Ovet - Myös digitaalisesti
Seppälä, Aino-Elina (2015)
Seppälä, Aino-Elina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610418
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on arvioiden ja kehittäen tarkastella oppilaitoksen Avoimet Ovet -verkkosivuja osana oppilaitosten markkinointia. Varsinaisen kehittämistyön kohteena oli Kajaanin ammattikorkeakoulun Avoimet Ovet -tapahtuman verkkosivusto (Opiskelijankajaani.fi -> Avoimet Ovet). Tavoitteena on arvioida Avoimet Ovet -sivuston sisältöä markkinointiviestinnän oppien sekä kohderyhmän tarpeiden näkökulmasta. Lisänä opinnäytetyön tarkoituksena on verk-kosivuston sisältöjen ja löydettävyyden arviointi ja kehittäminen. Kehittämistyössä myös visioi-daan digitaalisen sivuston tulevaisuutta.
Teoreettiseksi taustaksi valittiin markkinointiviestintä ja siitä erityisesti digitaalinen markkinointi-viestintä, joka on uusi ja vielä muovautuva teoreettinen suunta. Digitaaliselle markkinointiviestin-nälle ei ole olemassa vielä tänäkään päivänä yhtä yksittäistä määritelmää. Se kehittyy yhdessä digitaalisen ympäristön, tekniikan ja asenteiden kanssa. Keskeisenä omaa arviointia täydentävä-nä tiedonhankintana käytettiin viimeisimmästä tapahtumasta (2014) tiedon keräämistä haastatte-luiden ja kuvien avulla.
Opiskelijan Kajaani / AMK:n Avoimet Ovet -verkkosivustolla on tavanomaisen riittävät sisällöt, mutta sivustolta puuttuu selkeä ja yhtenäinen kirjoitusasu, jossa ei ole riittävästi ajateltu kohde-ryhmää - tulevia nuoria, tietoteknisesti yhä tietävämpiä ja taitavampia opiskelijoita. Valokuvien osuus on nykyisellään riittämätöntä ja niiden parempaan laatuun ja esillepanoon tulisi kiinnittää huomiota. Tulevaisuuden visiointia tulisi tehdä jatkuvasti ja kiinnittää siihen työhön opiskelijoita. Yksi hyvä keino vastata tähän haasteeseen, olisi ajatella varsinaisen Avoimien Ovien tapahtuman olevan jonain päivänä kattavasti kokonaisuutena verkossa. Käytännössä kyseessä voisi olla niin sanotut online Avoimet Ovet, jossa vierailija pääsisi tutustumaan KAMK:iin ajasta ja paikasta riippumatta. Tulevaisuudessa siis Opiskelija Kajaani / AMK:n Avoimet Ovet verkkosivusto sekä vuosittaiset Avoimet Ovet -tapahtuma tulisi yhdistää tiiviimmin ja tehokkaammin toisiaan tuke-vaksi kokonaisuudeksi. Nykyisellään jo verkkosivuston löydettävyydessä on käyttäjien mukaan vaikeuksia, joten ne tulisi selkeämmin linkittää oppilaitoksen etusivulta.
Teoreettiseksi taustaksi valittiin markkinointiviestintä ja siitä erityisesti digitaalinen markkinointi-viestintä, joka on uusi ja vielä muovautuva teoreettinen suunta. Digitaaliselle markkinointiviestin-nälle ei ole olemassa vielä tänäkään päivänä yhtä yksittäistä määritelmää. Se kehittyy yhdessä digitaalisen ympäristön, tekniikan ja asenteiden kanssa. Keskeisenä omaa arviointia täydentävä-nä tiedonhankintana käytettiin viimeisimmästä tapahtumasta (2014) tiedon keräämistä haastatte-luiden ja kuvien avulla.
Opiskelijan Kajaani / AMK:n Avoimet Ovet -verkkosivustolla on tavanomaisen riittävät sisällöt, mutta sivustolta puuttuu selkeä ja yhtenäinen kirjoitusasu, jossa ei ole riittävästi ajateltu kohde-ryhmää - tulevia nuoria, tietoteknisesti yhä tietävämpiä ja taitavampia opiskelijoita. Valokuvien osuus on nykyisellään riittämätöntä ja niiden parempaan laatuun ja esillepanoon tulisi kiinnittää huomiota. Tulevaisuuden visiointia tulisi tehdä jatkuvasti ja kiinnittää siihen työhön opiskelijoita. Yksi hyvä keino vastata tähän haasteeseen, olisi ajatella varsinaisen Avoimien Ovien tapahtuman olevan jonain päivänä kattavasti kokonaisuutena verkossa. Käytännössä kyseessä voisi olla niin sanotut online Avoimet Ovet, jossa vierailija pääsisi tutustumaan KAMK:iin ajasta ja paikasta riippumatta. Tulevaisuudessa siis Opiskelija Kajaani / AMK:n Avoimet Ovet verkkosivusto sekä vuosittaiset Avoimet Ovet -tapahtuma tulisi yhdistää tiiviimmin ja tehokkaammin toisiaan tuke-vaksi kokonaisuudeksi. Nykyisellään jo verkkosivuston löydettävyydessä on käyttäjien mukaan vaikeuksia, joten ne tulisi selkeämmin linkittää oppilaitoksen etusivulta.