Elinvoimaa kyläkauppaan lähiruoalla : Case: Kosken Kauppa
Hytönen, Eeva (2015)
Hytönen, Eeva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610440
Tiivistelmä
Työn tilaajana toimi Hankasalmella, Venekosken kylässä toimintaansa harjoittava kyläkauppa, toiminimeltään Kosken Kauppa Jari Ihalainen. Työn tavoitteena oli selvittää Kosken Kaupan asiakaskunnan ja alueen lähiruoan tuottajien näkökulmista, millaiset mahdollisuudet Kosken Kaupalla olisi erikoistua lähiruokatuotteiden myyntiin, ja voitaisiinko erikoistumalla parantaa Kosken Kaupan menestystä. Lisäksi työn tarkoituksena oli pohtia verkkokaupan ja myynnillisten keinojen mahdollisuuksia myyntiä edistävinä tekijöinä Kosken Kaupassa.
Työ toteutettiin case-tutkimuksena hyödyntäen kvantitatiivista kyselytutkimusta ja kvalitatiivista haastattelututkimusta. Kosken Kaupan asiakaskunnan näkemyksiä selvitettiin kahtena eri tutkimusajankohtana toteutetulla kyselytutkimuksella paperista kyselylomaketta käyttäen. Kyselyt toteutettiin 10.6. – 31.7.2013 sekä 22.8. – 20.9.2013 ja saadut vastaukset siirrettiin ja käsiteltiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Tämän jälkeen alueen lähiruoan tuottajien näkemyksiä kartoitettiin puhelinhaastattelulla 25.10.2013 strukturoitua haastattelulomaketta ja teemahaastattelua hyödyntäen. Haastattelut litteroitiin Word-tekstinkäsittelyohjelmaan.
Kyselytutkimukseen saatiin yhteensä 43 vastausta. Tutkimustulosten mukaan Kosken Kaupan asiakkaat ovat kiinnostuneita erilaisista lähiruokatuotteista ja pääosin valmiita maksamaan niistä hieman enemmän kauppojen tavanomaiseen hintatasoon nähden. Vastaajista 65 % asioisi useammin kaupassa, mikäli tuotevalikoima painottuisi lähiruokaan. Kosken Kaupan asiakkaat eivät juuri ole kiinnostuneita hyödyntämään Internetiä asioinnissaan. Haastattelututkimukseen haastateltiin kahdeksaa alueen lähiruoan tuottajaa, joista puolet oli kiinnostunut yhteistyöstä Kosken Kaupan kanssa. Suurimpina haasteina yhteistyölle yrittäjät näkivät tuotteiden toimituksen ja kuljetuskustannukset.
Tutkimuksesta saatiin pohjatietoa lähiruokaan erikoistumisen mahdollisuuksista ja edellytyksistä, mutta mikäli toimintamallia halutaan soveltaa käytäntöön, täytyisi vaikuttavia tekijöitä tutkia vielä tarkemmin.
Työ toteutettiin case-tutkimuksena hyödyntäen kvantitatiivista kyselytutkimusta ja kvalitatiivista haastattelututkimusta. Kosken Kaupan asiakaskunnan näkemyksiä selvitettiin kahtena eri tutkimusajankohtana toteutetulla kyselytutkimuksella paperista kyselylomaketta käyttäen. Kyselyt toteutettiin 10.6. – 31.7.2013 sekä 22.8. – 20.9.2013 ja saadut vastaukset siirrettiin ja käsiteltiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Tämän jälkeen alueen lähiruoan tuottajien näkemyksiä kartoitettiin puhelinhaastattelulla 25.10.2013 strukturoitua haastattelulomaketta ja teemahaastattelua hyödyntäen. Haastattelut litteroitiin Word-tekstinkäsittelyohjelmaan.
Kyselytutkimukseen saatiin yhteensä 43 vastausta. Tutkimustulosten mukaan Kosken Kaupan asiakkaat ovat kiinnostuneita erilaisista lähiruokatuotteista ja pääosin valmiita maksamaan niistä hieman enemmän kauppojen tavanomaiseen hintatasoon nähden. Vastaajista 65 % asioisi useammin kaupassa, mikäli tuotevalikoima painottuisi lähiruokaan. Kosken Kaupan asiakkaat eivät juuri ole kiinnostuneita hyödyntämään Internetiä asioinnissaan. Haastattelututkimukseen haastateltiin kahdeksaa alueen lähiruoan tuottajaa, joista puolet oli kiinnostunut yhteistyöstä Kosken Kaupan kanssa. Suurimpina haasteina yhteistyölle yrittäjät näkivät tuotteiden toimituksen ja kuljetuskustannukset.
Tutkimuksesta saatiin pohjatietoa lähiruokaan erikoistumisen mahdollisuuksista ja edellytyksistä, mutta mikäli toimintamallia halutaan soveltaa käytäntöön, täytyisi vaikuttavia tekijöitä tutkia vielä tarkemmin.