Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten rooli strategiatyössä ja strategiaviestinnässä
Serkelä-Salminen, Taina (2015)
Serkelä-Salminen, Taina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510181
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona ammattijärjestö Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:lle. Työelämässä viestinnän merkitys on koko ajan kasvanut ja kasvamassa ja se aiheuttaa haasteita, sillä jokaisen tulisi osata viestiä ja varsinkin strategiaviestintä koetaan haasteellisena.
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset kokevat, että strategiaviestintä on tullut koko ajan lähemmäksi myös heidän toimenkuvaansa. Tarve aiheen lähemmälle tarkastelulle tuli ilmi marraskuussa 2014 tehdyssä kyselyssä ja kyselyn pohjalta on saatu omasta työroolistaan kiinnostuneita ammattilaisia kertomaan tarkemmin strategiaviestinnästä ja muista siihen liittyvistä teemoista.
Tavoitteena on ollut saada ajankohtaista ja työelämälähtöistä tietoa MMA:n jäsenistä ja heidän koulutustarpeistaan haastattelemalla workshopeissa työelämässä eri tehtävissä toimivia ammattilaisia. Tutkimuksen ote on siis kvalitatiivinen ja tietoa on kerätty ryhmissä keskustelemalla ennakkoon määritellyistä aiheista.
Työ sisältää johdannon, viitekehyksen, menetelmäkuvauksen, tulokset, johtopäätökset ja lopuksi arvioinnin. Viitekehyksessä esitellään myynnin ja markkinoinnin teoriaa, josta työ etenee viestintään, strategiaan sekä strategiaviestintään.
Tulokset liittyvät hyvin vahvasti jo viitekehyksessä tärkeinä esille nousseisiin periaatteisiin, ja samat asiat koettiin olennaisina, oli kyse sitten pienistä tai suurista yrityksistä ja erilaisissa tehtävissä työskentelevistä osaajista.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että strategia ja strategiaviestintä koetaan erittäin tärkeiksi ja niissä halutaan olla osallisina. Vuorovaikutteisuus ja avoimuus yrityksessä johtavat toimivaan työyhteisöön ja onnistuneeseen strategiaviestintään. Perusviestien tulee olla selkeitä ja ymmärrettäviä, jotta ne pysyvät yhtenäisinä organisaatiossa.
Strategiatyössä pitkäjänteisyys ja joustavuus kannattavat kaikilla osa-alueilla. Strategiatyö ja strategiaviestintä tulee olla osana jokapäiväistä toimintaa ja jokaisen henkilökunnassa tulee tietää mikä on hänen oma roolinsa yrityksen toiminnassa sekä tavoitteiden toteuttamisessa. Oman roolin löytämistä edesauttavat vuorovaikutteisuus ja palautteen saaminen
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset kokevat, että strategiaviestintä on tullut koko ajan lähemmäksi myös heidän toimenkuvaansa. Tarve aiheen lähemmälle tarkastelulle tuli ilmi marraskuussa 2014 tehdyssä kyselyssä ja kyselyn pohjalta on saatu omasta työroolistaan kiinnostuneita ammattilaisia kertomaan tarkemmin strategiaviestinnästä ja muista siihen liittyvistä teemoista.
Tavoitteena on ollut saada ajankohtaista ja työelämälähtöistä tietoa MMA:n jäsenistä ja heidän koulutustarpeistaan haastattelemalla workshopeissa työelämässä eri tehtävissä toimivia ammattilaisia. Tutkimuksen ote on siis kvalitatiivinen ja tietoa on kerätty ryhmissä keskustelemalla ennakkoon määritellyistä aiheista.
Työ sisältää johdannon, viitekehyksen, menetelmäkuvauksen, tulokset, johtopäätökset ja lopuksi arvioinnin. Viitekehyksessä esitellään myynnin ja markkinoinnin teoriaa, josta työ etenee viestintään, strategiaan sekä strategiaviestintään.
Tulokset liittyvät hyvin vahvasti jo viitekehyksessä tärkeinä esille nousseisiin periaatteisiin, ja samat asiat koettiin olennaisina, oli kyse sitten pienistä tai suurista yrityksistä ja erilaisissa tehtävissä työskentelevistä osaajista.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että strategia ja strategiaviestintä koetaan erittäin tärkeiksi ja niissä halutaan olla osallisina. Vuorovaikutteisuus ja avoimuus yrityksessä johtavat toimivaan työyhteisöön ja onnistuneeseen strategiaviestintään. Perusviestien tulee olla selkeitä ja ymmärrettäviä, jotta ne pysyvät yhtenäisinä organisaatiossa.
Strategiatyössä pitkäjänteisyys ja joustavuus kannattavat kaikilla osa-alueilla. Strategiatyö ja strategiaviestintä tulee olla osana jokapäiväistä toimintaa ja jokaisen henkilökunnassa tulee tietää mikä on hänen oma roolinsa yrityksen toiminnassa sekä tavoitteiden toteuttamisessa. Oman roolin löytämistä edesauttavat vuorovaikutteisuus ja palautteen saaminen