3D-pelihahmo Unity-pelimoottorissa
Virolainen, Mika (2015)
Virolainen, Mika
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259954
Tiivistelmä
3D-pelihahmon luominen ja käyttöönotto on laaja prosessi, joka vaatii useiden tekniikkojen ja ohjelmistojen osaamista. Mielestäni aiheesta puuttuu kattava selvitys, jonka avulla voidaan säästää aikaa ja ymmärtää prosessi kokonaisuutena. Opinnäytetyö keskittyy 3D-pelihahmon luomiseen ja käyttöön liittyviin työvaiheisiin, joissa tutkin mielestäni parhaat työtavat niiden selvittämiseen. Työ on hyvin käytännönläheinen, sillä siinä havainnollistetaan parhaat työkalut ja vaihtoehtoiset työtavat.
Opinnäyteyön tavoitteena oli tuoda esille eri työvaiheet, jotka vaativat erityishuomiota 3D-pelihahmon luomisessa. Työssä keskityttiin pääpiirteittäin pelihahmon luomiseen 3D-mallinnusohjelmassa, ja niiden käyttöönottoon liittyviin työvaiheisiin tarkemmin Unity-pelimoottorissa. Opinnäytetyö avaa myös 3D-peligrafiikan periaatteita ja sen vaatimuksia, jotka soveltuvat yleisesti pelinkehityksen grafiikkaan pelimoottorista riippumatta.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa luotiin pelihahmo 3ds Max -ohjelmistossa ja otettiin käyttöön Unity-pelimoottorissa. Hahmolle asetettiin toiminnallisuus interaktiivisessa ympäristössä, mikä demonstroi saavutettua tavoitetta. Ominaisuuksia ovat esimerkiksi hahmon liikuteltavuus ja ympäristön interaktiiviset kohteet, joiden kanssa hahmo voi olla vuorovaikutuksessa. Opinnäytetyössä käytetyistä ympäristöistä huolimatta samat periaatteet pätevät myös muihin vastaaviin ympäristöihin.
Opinnäyteyön tavoitteena oli tuoda esille eri työvaiheet, jotka vaativat erityishuomiota 3D-pelihahmon luomisessa. Työssä keskityttiin pääpiirteittäin pelihahmon luomiseen 3D-mallinnusohjelmassa, ja niiden käyttöönottoon liittyviin työvaiheisiin tarkemmin Unity-pelimoottorissa. Opinnäytetyö avaa myös 3D-peligrafiikan periaatteita ja sen vaatimuksia, jotka soveltuvat yleisesti pelinkehityksen grafiikkaan pelimoottorista riippumatta.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa luotiin pelihahmo 3ds Max -ohjelmistossa ja otettiin käyttöön Unity-pelimoottorissa. Hahmolle asetettiin toiminnallisuus interaktiivisessa ympäristössä, mikä demonstroi saavutettua tavoitetta. Ominaisuuksia ovat esimerkiksi hahmon liikuteltavuus ja ympäristön interaktiiviset kohteet, joiden kanssa hahmo voi olla vuorovaikutuksessa. Opinnäytetyössä käytetyistä ympäristöistä huolimatta samat periaatteet pätevät myös muihin vastaaviin ympäristöihin.