Sexualhälsa bland unga män : Sexualundervisningens påverkan och informationens tillgänglighet
Katainen, Cecilia; Ekman, Theres (2015)
Katainen, Cecilia
Ekman, Theres
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229648
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee nuorten miesten seksuaaliterveys. Työn tarkoituksena on saada selville, miten peruskoulussa saatu seksuaaliopetus on vaikuttanut nuorten miesten seksuaalitietoon ja miten he ovat saaneet tämän tiedon. Opinnäytetyössä nuoret miehet määritellään 17-29- vuotiaiksi.
Tämä opinnäytetyö on empiirinen tutkimus. Tiedonkeruumenetelmänä käytetään täsmäryhmähaastattelua. Tässä ryhmähaastattelussa osanottajat keskustelivat ennalta annetusta aiheesta, joka tässä tutkimuksessa on ”Seksuaaliterveys”. Tutkimuskysymyksinä ovat, miten nuoret miehet toivovat saavansa informaatiota seksuaaliterveydestä peruskoulun jälkeen, seksuaalisen riskikäyttäytymisen vähentämiseksi ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Tutkimustulokset pohjautuvat aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen sekä täsmäryhmähaastatteluun.
Tulokset osoittavat, että koulu ei ole ensisijaisena informaationlähteenä kun on kyse seksuaalivalistuksesta. Tämä tulee esille sekä tässä tutkimuksessa, että aiemmissa tutkimuksissa. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että nuoret miehet ovat saaneet tietonsa internetistä ja ystäviltä. Miehet haluisivat enemmän ulkopuolisia luennoitsijoita sekä avoimuutta. Miehet kokivat lisäksi, ettei miehille ja naisille yhteinen menettelytapa olisi optimaalisin. Oli paljon puhetta teemoista, kuten asenteista ja miesten maskuliinisuudesta, ja että tämän tulisin muuttua, jotta nuoret miehet hakisivat ammatillisista palveluista apua.
Tämä opinnäytetyö on osa projektia ”Young Euroman”, joka on toteutettu Yrkeshögskolan Noviassa Turussa. Projekti on jaettu kolmeen osa-alueeseen. Ensimmäinen osa-alue käsitteli nuoren miehen hyvinvointia ja terveyttä ja seksuaalista riskikäyttäytymistä. Toisessa osassa oli tarkoitus syventää tutkimusta sekä selvittää mahdollisia syitä riskikäyttäytymiseen. Kolmas osa-alue tulee käsittelemään ensimmäisestä ja toisesta osa-alueesta saatuja tuloksia.
Tämä opinnäytetyö on empiirinen tutkimus. Tiedonkeruumenetelmänä käytetään täsmäryhmähaastattelua. Tässä ryhmähaastattelussa osanottajat keskustelivat ennalta annetusta aiheesta, joka tässä tutkimuksessa on ”Seksuaaliterveys”. Tutkimuskysymyksinä ovat, miten nuoret miehet toivovat saavansa informaatiota seksuaaliterveydestä peruskoulun jälkeen, seksuaalisen riskikäyttäytymisen vähentämiseksi ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Tutkimustulokset pohjautuvat aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen sekä täsmäryhmähaastatteluun.
Tulokset osoittavat, että koulu ei ole ensisijaisena informaationlähteenä kun on kyse seksuaalivalistuksesta. Tämä tulee esille sekä tässä tutkimuksessa, että aiemmissa tutkimuksissa. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että nuoret miehet ovat saaneet tietonsa internetistä ja ystäviltä. Miehet haluisivat enemmän ulkopuolisia luennoitsijoita sekä avoimuutta. Miehet kokivat lisäksi, ettei miehille ja naisille yhteinen menettelytapa olisi optimaalisin. Oli paljon puhetta teemoista, kuten asenteista ja miesten maskuliinisuudesta, ja että tämän tulisin muuttua, jotta nuoret miehet hakisivat ammatillisista palveluista apua.
Tämä opinnäytetyö on osa projektia ”Young Euroman”, joka on toteutettu Yrkeshögskolan Noviassa Turussa. Projekti on jaettu kolmeen osa-alueeseen. Ensimmäinen osa-alue käsitteli nuoren miehen hyvinvointia ja terveyttä ja seksuaalista riskikäyttäytymistä. Toisessa osassa oli tarkoitus syventää tutkimusta sekä selvittää mahdollisia syitä riskikäyttäytymiseen. Kolmas osa-alue tulee käsittelemään ensimmäisestä ja toisesta osa-alueesta saatuja tuloksia.