Sopimusprosessin digitalisointi ja tehostaminen
Kourula, Fanny (2015)
Kourula, Fanny
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219438
Tiivistelmä
Tämän kehittämishanketyyppisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla sopimusprosessin muutosta paperisopimuksesta digitaaliseksi sopimukseksi ja analysoida mahdollisia hyötyjä toimeksiantajalle.
Työn empiirisessä osiossa käsiteltiin digitaalista liiketoimintaa ja selvitettiin, mitkä ovat trendejä tällä hetkellä ja mihin suuntaan mahdollisesti ollaan menossa. Tämän osion aineistona käytettiin teoriaa kirjoista sekä digitaalisia asiantuntijajulkaisuja. Viitekehyksen toinen osio keskittyi prosessimuutokseen ja sopimusprosessiin. Viitekehyksen aineistona käytettiin kirjamateriaalia, joka tuki toimeksiannon mukaisesti sopimusprosessin muutosta.
Työn tuloksena aikaansaatiin uusi sopimusprosessi ja siitä piirrettiin uusi prosessikaavio.
Työn johtopäätöksenä päädyttiin siihen, että toimeksiantajan olisi kannattavaa tehostaa nykyistä sopimusprosessia niin, että se muutetaan digitaaliseksi. Prosessista jäisi tällöin pois toimintoja, joihin kuluu turhaa aikaa, koska käytössä on työkaluja, joilla pystytään muuttamaan prosessit digitaaliseksi. Sopimusprosessin digitalisointi hyödyttää myös asiakasta, koska tällöin hänen ei tarvitsisi käydä tekemässä sopimusta konttorissa henkilökohtaisesti vaan hän voisi täyttää palvelusopimuksen kätevästi Internetin kautta.
Työn empiirisessä osiossa käsiteltiin digitaalista liiketoimintaa ja selvitettiin, mitkä ovat trendejä tällä hetkellä ja mihin suuntaan mahdollisesti ollaan menossa. Tämän osion aineistona käytettiin teoriaa kirjoista sekä digitaalisia asiantuntijajulkaisuja. Viitekehyksen toinen osio keskittyi prosessimuutokseen ja sopimusprosessiin. Viitekehyksen aineistona käytettiin kirjamateriaalia, joka tuki toimeksiannon mukaisesti sopimusprosessin muutosta.
Työn tuloksena aikaansaatiin uusi sopimusprosessi ja siitä piirrettiin uusi prosessikaavio.
Työn johtopäätöksenä päädyttiin siihen, että toimeksiantajan olisi kannattavaa tehostaa nykyistä sopimusprosessia niin, että se muutetaan digitaaliseksi. Prosessista jäisi tällöin pois toimintoja, joihin kuluu turhaa aikaa, koska käytössä on työkaluja, joilla pystytään muuttamaan prosessit digitaaliseksi. Sopimusprosessin digitalisointi hyödyttää myös asiakasta, koska tällöin hänen ei tarvitsisi käydä tekemässä sopimusta konttorissa henkilökohtaisesti vaan hän voisi täyttää palvelusopimuksen kätevästi Internetin kautta.