Nykytaidetta museosta päiväkoteihin : Tutkimus Nykytaiteen museo Kiasman varhaiskasvatusikäisille suunnatusta Tunnetila-taidepajasta
Kirsi, Verna (2015)
Kirsi, Verna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229601
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka Nykytaiteen museo Kiasman 3−6-vuotiaille lapsille suunnatut Tunnetila-taidepajat tuovat nykytaidetta osaksi varhaiskasvatusta. Opinnäytetyössä tutkittiin lasten toimintaa Tunnetila-taidepajassa sekä lastentarhanopettajien mielipiteitä taidepajasta neljässä helsinkiläisessä päiväkodissa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin havainnoimalla ja teemahaastatteluilla. Neljää taidepajaan osallistunutta lapsiryhmää havainnoitiin pajan aikana, minkä lisäksi neljää ryhmän kanssa pajaan osallistunutta lastentarhanopettajaa haastateltiin heti pajan päätyttyä ja 2−5 viikkoa pajan jälkeen. Opinnäytetyön taustateoria koostui museopedagogiaa, varhaiskasvatusta, kuvataidekasvatusta sekä nykytaidetta käsittelevästä kirjallisuudesta.
Tutkimuksen tulokset tukevat museopedagogian ja nykytaiteen hyödyntämistä varhaiskasvatuksessa. Tunnetila-taidepaja oli tutkimuksessa mukana olleille päiväkodeille mielekäs ja tuki päiväkodin muuta toimintaa. Taidepaja muutti tai vahvisti lastentarhanopettajien käsityksiä nykytaiteen sopivuudesta varhaiskasvatusikäisille ja tuotti ideoita nykytaidelähtöisen toiminnan toteuttamiseen päiväkodissa. Tulokset osoittavat, että Kiasman ja Helsingin varhaiskasvatusviraston yhteistyön osana tuotettu Tunnetila-taidepaja tuo nykytaidetta luontevaksi osaksi varhaiskasvatusta ja että tilausta vastaavalle toiminnalle on jatkossakin varhaiskasvatuksen kentällä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin havainnoimalla ja teemahaastatteluilla. Neljää taidepajaan osallistunutta lapsiryhmää havainnoitiin pajan aikana, minkä lisäksi neljää ryhmän kanssa pajaan osallistunutta lastentarhanopettajaa haastateltiin heti pajan päätyttyä ja 2−5 viikkoa pajan jälkeen. Opinnäytetyön taustateoria koostui museopedagogiaa, varhaiskasvatusta, kuvataidekasvatusta sekä nykytaidetta käsittelevästä kirjallisuudesta.
Tutkimuksen tulokset tukevat museopedagogian ja nykytaiteen hyödyntämistä varhaiskasvatuksessa. Tunnetila-taidepaja oli tutkimuksessa mukana olleille päiväkodeille mielekäs ja tuki päiväkodin muuta toimintaa. Taidepaja muutti tai vahvisti lastentarhanopettajien käsityksiä nykytaiteen sopivuudesta varhaiskasvatusikäisille ja tuotti ideoita nykytaidelähtöisen toiminnan toteuttamiseen päiväkodissa. Tulokset osoittavat, että Kiasman ja Helsingin varhaiskasvatusviraston yhteistyön osana tuotettu Tunnetila-taidepaja tuo nykytaidetta luontevaksi osaksi varhaiskasvatusta ja että tilausta vastaavalle toiminnalle on jatkossakin varhaiskasvatuksen kentällä.