Mitä käsityö opettaa? : Huoltajien näkemyksiä Näpsä-käsityökoulun osaamistavoitteista ja lastensa saamista valmiuksista
Mäki-Vaurio, Viivi (2015)
Mäki-Vaurio, Viivi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219399
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Näpsä-käsityökoulun oppilaiden huoltajien näkemyksiä käsityökoulun osaamistavoitteista ja koulusta saatavista valmiuksista. Pirkanmaalla toimiva Näpsä-käsityökoulu tarjoaa käsityön taiteen perusopetuksen laajaa oppimäärää, joka on lapsille ja nuorille suunnattua taideopetusta. Näpsä-käsityökoulu on Suomen suurin ja vanhin käsityökoulu.
Tutkimusaineistona opinnäytetyössä käytettiin Näpsä-käsityökoulun vuonna 2013 jokaiselle huoltajalle sähköisesti lähettämää kyselyä, johon vastauksia tuli 417 kappaletta. Vastausprosentti oli näin ollen 35 prosenttia. Kyseessä oli sekundaariaineisto, ja se pohjautui Virvatuli-itsearviointimalliin, joka on kehitetty helpottamaan taiteen perusopetuksen oppilaitosten lakisääteistä itsearviointia. Opinnäytetyössä käytetty kyselyaineisto palvelee Näpsä-käsityökoulua myös oppilaitoksen arviointi sekä opetussuunnitelman kehittämistyössä.
Opinnäytetyön teoreettisena taustana toimi käsityön taiteen perusopetus, taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän visuaalisten taiteiden opetussuunnitelmien perusteet sekä Näpsä-käsityökoulun opetussuunnitelma.
Opinnäytetyön aineiston perusteella oppilaiden huoltajat pitivät Näpsä-käsityökoulun osaamistavoitteina luovuutta, taiteellisia valmiuksia, teknistä osaamista ja tavoitteellista työskentelyä. Näitä kaikkia valmiuksia huoltajat kokivat myös oppilaiden saaneen. Lisäksi tärkeiksi valmiuksiksi huoltajat kokivat luovuuden ja tavoitteellisuuden lisäksi rohkeuden ja yhteistyötaidot.
Tutkimusaineistona opinnäytetyössä käytettiin Näpsä-käsityökoulun vuonna 2013 jokaiselle huoltajalle sähköisesti lähettämää kyselyä, johon vastauksia tuli 417 kappaletta. Vastausprosentti oli näin ollen 35 prosenttia. Kyseessä oli sekundaariaineisto, ja se pohjautui Virvatuli-itsearviointimalliin, joka on kehitetty helpottamaan taiteen perusopetuksen oppilaitosten lakisääteistä itsearviointia. Opinnäytetyössä käytetty kyselyaineisto palvelee Näpsä-käsityökoulua myös oppilaitoksen arviointi sekä opetussuunnitelman kehittämistyössä.
Opinnäytetyön teoreettisena taustana toimi käsityön taiteen perusopetus, taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän visuaalisten taiteiden opetussuunnitelmien perusteet sekä Näpsä-käsityökoulun opetussuunnitelma.
Opinnäytetyön aineiston perusteella oppilaiden huoltajat pitivät Näpsä-käsityökoulun osaamistavoitteina luovuutta, taiteellisia valmiuksia, teknistä osaamista ja tavoitteellista työskentelyä. Näitä kaikkia valmiuksia huoltajat kokivat myös oppilaiden saaneen. Lisäksi tärkeiksi valmiuksiksi huoltajat kokivat luovuuden ja tavoitteellisuuden lisäksi rohkeuden ja yhteistyötaidot.