Someron kaupungin it- tukiprosessit
Teräväinen, Aapo (2015)
Teräväinen, Aapo
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219478
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Someron kaupungin tietohallinnon käyttöön pro-sessikaaviot ja niiden kuvaukset it-tuen prosesseista. kaupungin tietohallinto tarvitsi doku-mentaation helpottamaan uusien työntekijöiden perehdyttämistä, sekä muistuttamaan vanho-ja työntekijöitä prosessien kulusta.
Taustatutkimusta tehtiin ITIListä, sen jatkuvan kehityksen mallista, sekä liiketoiminnassa toi-mivista toimintojen välisistä uimarata- mallisista prosessikaavioista. Toimintojen välisiä vuo-kaavioita käytettiin it-tuen prosessien kuvaamiseen. Prosessien kaavioiden luomiseen käytet-tiin Microsoftin Office-tuoteperheen Visio 2013 -kaaviomallinnusohjelmaa.
Projektin tuloksena syntyi 8 kappaletta toimintojen välistä prosessikaaviota, tukipyyntö säh-köpostilla, tukipyyntö puhelimella/paikalle tullessa, laitteiston vaihto, tietokoneen asennus ja paikalle asentaminen, ohjelmiston asennus tietohallinnon puolelta, ohjelmiston asennus työn-tekijän puolelta, salasanan vaihto ja uuden käyttäjän luominen. Prosessikaavioihin kirjoitettiin prosessikuvaukset, jotka syventävät prosessien käyttöä.
Parannusehdotuksena ehdotettiin salasanan palautuksen automatisointia, joka vähentäisi työtä, sillä salasanan palautus on yleisin it-tuen tapahtumista. Muussa tapauksessa it-tuen prosessit ovat hyvällä mallilla.
Taustatutkimusta tehtiin ITIListä, sen jatkuvan kehityksen mallista, sekä liiketoiminnassa toi-mivista toimintojen välisistä uimarata- mallisista prosessikaavioista. Toimintojen välisiä vuo-kaavioita käytettiin it-tuen prosessien kuvaamiseen. Prosessien kaavioiden luomiseen käytet-tiin Microsoftin Office-tuoteperheen Visio 2013 -kaaviomallinnusohjelmaa.
Projektin tuloksena syntyi 8 kappaletta toimintojen välistä prosessikaaviota, tukipyyntö säh-köpostilla, tukipyyntö puhelimella/paikalle tullessa, laitteiston vaihto, tietokoneen asennus ja paikalle asentaminen, ohjelmiston asennus tietohallinnon puolelta, ohjelmiston asennus työn-tekijän puolelta, salasanan vaihto ja uuden käyttäjän luominen. Prosessikaavioihin kirjoitettiin prosessikuvaukset, jotka syventävät prosessien käyttöä.
Parannusehdotuksena ehdotettiin salasanan palautuksen automatisointia, joka vähentäisi työtä, sillä salasanan palautus on yleisin it-tuen tapahtumista. Muussa tapauksessa it-tuen prosessit ovat hyvällä mallilla.