Hakusanamainonnan laadukas toteuttaminen
Miettinen, Lassi (2015)
Miettinen, Lassi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219474
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten hakusanamainontaa voidaan toteuttaa mahdollisimman laadukkaasti Adwordsin kautta Googlen hakuverkostossa, joka sisältää myös Google-haut. Tärkein tavoite on selvittää, minkälaisilla Adwords-mainoksilla saadaan laadukasta liikennettä asiakkaan verkkosivuille. Adwords-mainoksia ja -laajennuksia analysoidaan tapaustutkimusotetta hyödyntäen. Analysoitavaksi on valittu mahdollisimman monimuotoisia tapauksia, jotta voitaisiin löytää yleistettäviä käytäntöjä. Toisena tavoitteena on tarkastella verkkosivujen hakukoneoptimoinnin laadun ja Adwordsin avainsanojen laatupisteiden välistä yhteyttä.
Hakusanamainonnan laadukasta toteuttamista auttaa, kun ymmärtää tärkeimmät Adwordsiin liittyvät pääperiaatteet ja hakukoneoptimoinnin perusteet. Tutkimuksen tietoperusta lähtee liikkeelle hakusanamainonnan perusteista ja etenee mainosten ja mainoslaajennusten testaamiseen. Hakusanamainonnan perusteiden jälkeen esitellään hakukoneoptimoinnin perusteita ja lyhyt katsaus analytiikan hyödyntämisestä hakusanamainonnan ja hakukoneoptimoinnin tukena.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu marraskuun 2014 ja toukokuun 2015 välisenä aikana. Tutkimuksen käytännön toteutus suoritettiin hakusanamainoskampanjoita luomalla ja optimoimalla, sekä tarkastelemalla kampanjoista nousseita tuloksia. Tutkimuksessa käytetyt menetelmät ovat pääosin laadullisia, mutta myös määrällisiä menetelmiä hyödynnettiin tulosten yleistettävyyden parantamiseksi. Hakusanamainonnan osalta tarkasteltiin mainoksia ja mainoslaajennuksia, joihin mainostaja voi sisällyttää luomaansa tekstiä. Hakukoneoptimoinnin laatua tarkasteltiin Google PageRankin ja avainsanojen esiintyvyyden avulla.
Tutkimusten tulosten perusteella valittujen tapausten monimuotoisuus antoi hyvät lähtökohdat yleistettävien käytäntöjen löytämiseen hakusanamainoskampanjoissa. Laadullinen tutkimus ja tapaustutkimusote sopivatkin hyvin Adwords-kampanjoiden mainosten ja mainoslaajennusten analysointiin. Mainosten osalta tulokset vahvistavat käsitystä, että pienetkin muutokset mainosteksteissä ovat merkittäviä.
Hakusanamainonnan laadukasta toteuttamista auttaa, kun ymmärtää tärkeimmät Adwordsiin liittyvät pääperiaatteet ja hakukoneoptimoinnin perusteet. Tutkimuksen tietoperusta lähtee liikkeelle hakusanamainonnan perusteista ja etenee mainosten ja mainoslaajennusten testaamiseen. Hakusanamainonnan perusteiden jälkeen esitellään hakukoneoptimoinnin perusteita ja lyhyt katsaus analytiikan hyödyntämisestä hakusanamainonnan ja hakukoneoptimoinnin tukena.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu marraskuun 2014 ja toukokuun 2015 välisenä aikana. Tutkimuksen käytännön toteutus suoritettiin hakusanamainoskampanjoita luomalla ja optimoimalla, sekä tarkastelemalla kampanjoista nousseita tuloksia. Tutkimuksessa käytetyt menetelmät ovat pääosin laadullisia, mutta myös määrällisiä menetelmiä hyödynnettiin tulosten yleistettävyyden parantamiseksi. Hakusanamainonnan osalta tarkasteltiin mainoksia ja mainoslaajennuksia, joihin mainostaja voi sisällyttää luomaansa tekstiä. Hakukoneoptimoinnin laatua tarkasteltiin Google PageRankin ja avainsanojen esiintyvyyden avulla.
Tutkimusten tulosten perusteella valittujen tapausten monimuotoisuus antoi hyvät lähtökohdat yleistettävien käytäntöjen löytämiseen hakusanamainoskampanjoissa. Laadullinen tutkimus ja tapaustutkimusote sopivatkin hyvin Adwords-kampanjoiden mainosten ja mainoslaajennusten analysointiin. Mainosten osalta tulokset vahvistavat käsitystä, että pienetkin muutokset mainosteksteissä ovat merkittäviä.