140 merkkiä mediaa ja kulttuuria : Turun AMK:n Taideakatemian asiantuntijaviestintä Twitterissä
Pessi, Frida-Maria (2015)
Pessi, Frida-Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219313
Tiivistelmä
Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemia on yksi Turun AMK:n opetuksen tulosalueista. Se on Suomen vanhin taidekoulu, joka tarjoaa kulttuuri- ja media-alan ammattikorkeakoulututkintoon ja ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavaa koulutusta. Opetuksen lisäksi Taideakatemia toteuttaa erilaisia kehittämisprojekteja yhteistyökumppaneittensa kanssa. Taideakatemian ulkoista viestintää hoitaa oppimisympäristö Meedio, jossa työskentelee koordinaattorin lisäksi Taideakatemian opiskelijaharjoittelijoita. Harjoittelijoiden tehtävänä on muun muassa sisällön tuottaminen Taideakatemian sosiaalisen median kanaviin.
Taideakatemia haluaa kehittää viestintäänsä sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyöni käsittelee Taideakatemian asiantuntijaviestintää mikroblogipalvelu Twitterissä ja pyrkii löytämään keinoja, joiden avulla Taideakatemia voisi hyödyntää Twitteriä entistä paremmin asiantuntijaviestinnässään ja sosiaalisen brändinsä rakentajana.
Haen perusteluja ajatuksilleni lähdekirjallisuudesta. Lisäksi olen haastatellut Taideakatemian koulutusjohtajaa Timo Tanskasta sekä Meedion koordinaattoria ja Taideakatemian viestintävastaavaa Jussi Kokkolaa selvittääkseni Taideakatemian ajatuksia ja toiveita Twitter-viestinnän suhteen. Haastattelut on toteutettu avoimina haastatteluina keväällä 2015. Maaliskuussa 2015 toteutin Taideakatemian henkilökunnalle kyselyn, jonka tarkoituksena oli selvittää Taideakatemian henkilökunnan ajatuksia ja valmiuksia viestiä työroolissaan Twitterissä. Haastattelujen ja kyselyn lisäksi olen tehnyt osallistuvaa havainnointia työskennellessäni Taideakatemiassa Meedion koordinaattorina keväällä 2014.
Opinnäytetyössäni käsittelen asiantuntijaviestintää, brändiä ja yhteisöllisyyttä Twitterissä ja pohdin, miten Taideakatemia voisi käyttää Twitteriä tehokkaammin asiantuntijaviestinnässään. Pohdin myös, mitä sosiaalisessa mediassa toimiminen vaatii organisaatiolta ja käsittelen Taideakatemian mahdollisuuksia ja valmiuksia viestiä Twitterissä.
Taideakatemia haluaa kehittää viestintäänsä sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyöni käsittelee Taideakatemian asiantuntijaviestintää mikroblogipalvelu Twitterissä ja pyrkii löytämään keinoja, joiden avulla Taideakatemia voisi hyödyntää Twitteriä entistä paremmin asiantuntijaviestinnässään ja sosiaalisen brändinsä rakentajana.
Haen perusteluja ajatuksilleni lähdekirjallisuudesta. Lisäksi olen haastatellut Taideakatemian koulutusjohtajaa Timo Tanskasta sekä Meedion koordinaattoria ja Taideakatemian viestintävastaavaa Jussi Kokkolaa selvittääkseni Taideakatemian ajatuksia ja toiveita Twitter-viestinnän suhteen. Haastattelut on toteutettu avoimina haastatteluina keväällä 2015. Maaliskuussa 2015 toteutin Taideakatemian henkilökunnalle kyselyn, jonka tarkoituksena oli selvittää Taideakatemian henkilökunnan ajatuksia ja valmiuksia viestiä työroolissaan Twitterissä. Haastattelujen ja kyselyn lisäksi olen tehnyt osallistuvaa havainnointia työskennellessäni Taideakatemiassa Meedion koordinaattorina keväällä 2014.
Opinnäytetyössäni käsittelen asiantuntijaviestintää, brändiä ja yhteisöllisyyttä Twitterissä ja pohdin, miten Taideakatemia voisi käyttää Twitteriä tehokkaammin asiantuntijaviestinnässään. Pohdin myös, mitä sosiaalisessa mediassa toimiminen vaatii organisaatiolta ja käsittelen Taideakatemian mahdollisuuksia ja valmiuksia viestiä Twitterissä.