MITEN INNOSTAA, KUN MIKÄÄN EI KIINNOSTA? : Yhteisötaideprojekti nuorten työvalmennusyhteisössä
Nissinen, Laura (2015)
Nissinen, Laura
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219332
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tarkastellaan nuorten työvalmennusyhteisössä toteutetun yhteisötaideprojektin tarjoamia mahdollisuuksia sekä haasteita. Työssä käsitellään yhteisötaidetta sekä devising-työtapaa sosiokulttuurisen innostamisen muotona. Tutkimusmetodi on fenomenologis-hermeneuttinen eli se pohjautuu kokemukseen sekä sen ymmärtämiseen ja tulkintaan.
Opinnäytetyön käytännön osuus toteutettiin työvalmennusorganisaatio Kokkotyö-säätiöllä nuorten starttivalmennustyöpajassa talvella 2015. Tutkimuksen aineisto koostuu nuorille teetetyistä kyselyistä, Kokkotyö-säätiön työntekijöiden haastattelusta ja projektin aikana kertyneestä kirjallisesta sekä kokemuksellisesta materiaalista. Opinnäytetyö on hankkeistettu.
Opinnäytetyössä pohditaan motivaation, sosioemotionaalisten taitojen sekä ohjaajan tai innostajan vaikutusta osallistumiseen. Työssä käsitellään moniammatillisuutta ja teatteri-ilmaisun ohjaajan sijoittumista nuorten työvalmennusyhteisöön.
Opinnäytetyössä kuvataan yhteisötaideprojektin tarjoamia mahdollisuuksia ja haasteita teatteri-ilmaisun ohjaajan, starttivalmennustyöpajan nuoren sekä työpajan valmentajan näkökulmista. Käytännön osuuden aikana tuotettiin lyhytelokuva Painajainen vanhainkodissa.
Kirjoittaja havaitsi innostamisen haasteiden lisäksi teatteri-ilmaisun ohjaajan mahdollisuudet moniammatillisen työn tekijänä ja sai kannustusta sosiokulttuurisen innostamisen jatkamiseen.
Opinnäytetyön käytännön osuus toteutettiin työvalmennusorganisaatio Kokkotyö-säätiöllä nuorten starttivalmennustyöpajassa talvella 2015. Tutkimuksen aineisto koostuu nuorille teetetyistä kyselyistä, Kokkotyö-säätiön työntekijöiden haastattelusta ja projektin aikana kertyneestä kirjallisesta sekä kokemuksellisesta materiaalista. Opinnäytetyö on hankkeistettu.
Opinnäytetyössä pohditaan motivaation, sosioemotionaalisten taitojen sekä ohjaajan tai innostajan vaikutusta osallistumiseen. Työssä käsitellään moniammatillisuutta ja teatteri-ilmaisun ohjaajan sijoittumista nuorten työvalmennusyhteisöön.
Opinnäytetyössä kuvataan yhteisötaideprojektin tarjoamia mahdollisuuksia ja haasteita teatteri-ilmaisun ohjaajan, starttivalmennustyöpajan nuoren sekä työpajan valmentajan näkökulmista. Käytännön osuuden aikana tuotettiin lyhytelokuva Painajainen vanhainkodissa.
Kirjoittaja havaitsi innostamisen haasteiden lisäksi teatteri-ilmaisun ohjaajan mahdollisuudet moniammatillisen työn tekijänä ja sai kannustusta sosiokulttuurisen innostamisen jatkamiseen.