VASTUSTAJAANSA VIEKKAAMPI : Työrauhaa horjuttavia oppilaiden toimintatapoja
Salmela, Kaisa (2015)
Salmela, Kaisa
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209224
Tiivistelmä
VASTUSTAJAANSA VIEKKAAMPI – Työrauhaa horjuttavia oppilaiden toimintatapoja
Tämän opinnäytetyön tehtävänä on työelämälähtöisesti lisätä ymmärrystä Sotkamon perusopetuksen oppilaiden työrauhaa horjuttavista toimintatavoista. Valmiina aineistona toimi allekirjoittaneen perusopetuksen kuraattorityössä keräämä muistiinpanoaineisto oppituntien havainnoinneista. Havainnointi on ollut vuodesta 2008 alkaen Sotkamon perusopetuksen kuraattorityön työmenetelmä. Aineistoksi valikoitui vuosien 2011–2013 muistiinpanoaineisto.
Valmiin aineiston hankintaa luonnehti etnografinen tutkimusote. Havainnointirunkona aineiston hankinnassa toimi odotetun tunnin kulun –määritelmä. Määritelmä pohjautui Sotkamon perusopetuksen opetussuunnitelman arvopohjaan ja perus-koulujen (9) julkilausumiin järjestyssääntöihin.
Aineisto koostui havaintokirjauksista määritellystä odotetusta tunnin kulusta poiketen. Aineiston analyysin avulla havaintokirjauksista pyrittiin tunnistamaan, tulkitsemaan ja nimeämään odotettua tunnin kulkua horjuttavia oppilaiden toiminta-tapoja työrauhan näkökulmasta. Aineistosta löytyi 53 oppilaiden toimintatapa-tyyppiä, jotka esitettiin ”Toimintatapojen pelikirja” –muodossa.
Toimintatapatyypit tiivistettiin kolmeen vaihtoehtoiseen kategoriaan tyyppijaotteluista. Aiempiin työrauhailmiötä koskeviin tutkimuksiin kategorioista voitiin verrata eritoten analyysin kolmatta löydöstä: luokkatovereihin, opettajasuhteisiin, oppimisympäristöön ja opetusjärjestelyihin liittyviä oppilaiden toimintatapoja. Aiempiin työrauhailmiötä tarkasteleviin tutkimuksiin nähden, tämän opinnäytetyön mielenkiintoisin löydös aineistosta oli kuitenkin yksi toisen vaihtoehtoisen kategorian tyypeistä eli oppilaiden viekkauteen liittyvät toimintatavat.
Avainsanat: kuraattori, etnografia, tyypittely, työrauha, oppilaiden toimintatavat
Tämän opinnäytetyön tehtävänä on työelämälähtöisesti lisätä ymmärrystä Sotkamon perusopetuksen oppilaiden työrauhaa horjuttavista toimintatavoista. Valmiina aineistona toimi allekirjoittaneen perusopetuksen kuraattorityössä keräämä muistiinpanoaineisto oppituntien havainnoinneista. Havainnointi on ollut vuodesta 2008 alkaen Sotkamon perusopetuksen kuraattorityön työmenetelmä. Aineistoksi valikoitui vuosien 2011–2013 muistiinpanoaineisto.
Valmiin aineiston hankintaa luonnehti etnografinen tutkimusote. Havainnointirunkona aineiston hankinnassa toimi odotetun tunnin kulun –määritelmä. Määritelmä pohjautui Sotkamon perusopetuksen opetussuunnitelman arvopohjaan ja perus-koulujen (9) julkilausumiin järjestyssääntöihin.
Aineisto koostui havaintokirjauksista määritellystä odotetusta tunnin kulusta poiketen. Aineiston analyysin avulla havaintokirjauksista pyrittiin tunnistamaan, tulkitsemaan ja nimeämään odotettua tunnin kulkua horjuttavia oppilaiden toiminta-tapoja työrauhan näkökulmasta. Aineistosta löytyi 53 oppilaiden toimintatapa-tyyppiä, jotka esitettiin ”Toimintatapojen pelikirja” –muodossa.
Toimintatapatyypit tiivistettiin kolmeen vaihtoehtoiseen kategoriaan tyyppijaotteluista. Aiempiin työrauhailmiötä koskeviin tutkimuksiin kategorioista voitiin verrata eritoten analyysin kolmatta löydöstä: luokkatovereihin, opettajasuhteisiin, oppimisympäristöön ja opetusjärjestelyihin liittyviä oppilaiden toimintatapoja. Aiempiin työrauhailmiötä tarkasteleviin tutkimuksiin nähden, tämän opinnäytetyön mielenkiintoisin löydös aineistosta oli kuitenkin yksi toisen vaihtoehtoisen kategorian tyypeistä eli oppilaiden viekkauteen liittyvät toimintatavat.
Avainsanat: kuraattori, etnografia, tyypittely, työrauha, oppilaiden toimintatavat