Typografian hyödyntäminen kaupallisessa tilassa
Solin, Lydia (2015)
Solin, Lydia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219285
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan myymäläsuunnittelua typografian näkökulmasta. Aihetta käsitellään monipuolisesti, aloittaen sen historiasta: Miten teksti on päätynyt rakennusten seiniin? Milloin siitä on tullut pääasiallisesti kaupallista? Fyysisen myymälän asemaa pohditaan alati teknistyvässä maailmassa, jossa nettikauppa on käden ulottuvilla kuluttajien älypuhelimissa.
Typografian käyttökohteita ja -mahdollisuuksia avataan jo olemassa olevien esimerkkien pohjalta. Missä ja miten sitä voitaisiin hyödyntää? Suunnittelutyöhön annetaan käytännön vinkkejä teoriaan nojaten. Mitä siis tulisi ottaa huomioon toteutettavassa suunnittelutyössä? Kysymystä avataan pohjustamalla kirjasintyylien eroavaisuuksia ja luokittelua,
sommittelua ja edellisten antamia mielikuvia. Väri- ja materiaalivalintojen vaikutusta uskottavuuteen ja tehokkuuteen käsitellään myös.
Suomalaisen kuluttajan eroavaisuuksia pohditaan strategisen designtoimisto Kuudennen Kerroksen ja Dosentti Arto Salosen tutkimuksen (2013), Tiedostavan Kuluttajan, avulla. Sen kuluttajaryhmiin nojaten hahmotellaan heille sopivaa myymälätilaa ja sinne suunniteltavaa typografiaa. Lopuksi käsitellään ajatonta typografiaa: Onko sellaista olemassakaan, ja kannattaako suunnittelutyössä noudattaa trendejä?
Typografian käyttökohteita ja -mahdollisuuksia avataan jo olemassa olevien esimerkkien pohjalta. Missä ja miten sitä voitaisiin hyödyntää? Suunnittelutyöhön annetaan käytännön vinkkejä teoriaan nojaten. Mitä siis tulisi ottaa huomioon toteutettavassa suunnittelutyössä? Kysymystä avataan pohjustamalla kirjasintyylien eroavaisuuksia ja luokittelua,
sommittelua ja edellisten antamia mielikuvia. Väri- ja materiaalivalintojen vaikutusta uskottavuuteen ja tehokkuuteen käsitellään myös.
Suomalaisen kuluttajan eroavaisuuksia pohditaan strategisen designtoimisto Kuudennen Kerroksen ja Dosentti Arto Salosen tutkimuksen (2013), Tiedostavan Kuluttajan, avulla. Sen kuluttajaryhmiin nojaten hahmotellaan heille sopivaa myymälätilaa ja sinne suunniteltavaa typografiaa. Lopuksi käsitellään ajatonta typografiaa: Onko sellaista olemassakaan, ja kannattaako suunnittelutyössä noudattaa trendejä?