Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ravintolatoiminnassa
Aholainen, Pia (2015)
Aholainen, Pia
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198851
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sosiaalista mediaa yrityksen ja erityisesti anniskeluravintolan markkinointikanavana. Esimerkkitapauksena käytettiin Helsingissä sijaitsevia pubeja Majava Baaria ja Pub Pikku Kattia.
Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin laadullista tutkimusta ja haastatteluin kerättiin aineistomateriaalia. Lähdekirjallisuuden avulla täydennettiin jo saavutettua kokemusta sosiaalisesta mediasta ja teoriaosuudessa tutkittiin sosiaalisen median strategian tärkeyttä, eri palvelukanavia ja markkinoinnin keinoja.
Toimivimmat käytännöt koottiin Majava Baarin ja Pub Pikku Katin sosiaalisen median markkinoinnista, joita ovat esimerkiksi sarkastisen huumorin käyttäminen, reaaliaikainen palautteeseen vastaaminen sekä näkyminen useassa eri mediassa ja palvelukanavassa. Tärkein havainto oli, että sosiaalisella medialla on valtava voima tiedon jaossa ja levityksessä ja sen hyödyntäminen on kannattavaa. Jatkossa olisi kiinnostavaa testata tietopohjaa konkreettisesti jonkin ravintolan tai muun yrityksen sosiaalisen median markkinoinnissa.
Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin laadullista tutkimusta ja haastatteluin kerättiin aineistomateriaalia. Lähdekirjallisuuden avulla täydennettiin jo saavutettua kokemusta sosiaalisesta mediasta ja teoriaosuudessa tutkittiin sosiaalisen median strategian tärkeyttä, eri palvelukanavia ja markkinoinnin keinoja.
Toimivimmat käytännöt koottiin Majava Baarin ja Pub Pikku Katin sosiaalisen median markkinoinnista, joita ovat esimerkiksi sarkastisen huumorin käyttäminen, reaaliaikainen palautteeseen vastaaminen sekä näkyminen useassa eri mediassa ja palvelukanavassa. Tärkein havainto oli, että sosiaalisella medialla on valtava voima tiedon jaossa ja levityksessä ja sen hyödyntäminen on kannattavaa. Jatkossa olisi kiinnostavaa testata tietopohjaa konkreettisesti jonkin ravintolan tai muun yrityksen sosiaalisen median markkinoinnissa.