1–6-vuotiaan lapsen motorinen kehitys : videomateriaalin tuottaminen lasten vanhemmille
Rantala, Tiia-Mariia; Ventin, Kreetta (2015)
Rantala, Tiia-Mariia
Ventin, Kreetta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198842
Tiivistelmä
1–6-vuotiaan lapsen motorinen kehitys etenee jatkuvasti leikki-iässä. Tässä työssä käsitellään 1–6-vuotiaan lapsen motorista kehitystä ja sen tukemista. Tukeakseen lapsen motorista kehitystä vanhempien täytyy tuntea kehitykseen vaikuttavat tekijät, jotka esitellään tässä työssä. Opinnäytetyön tavoitteena oli vastata odottavien äitien ja pienten lasten vanhempien tarpeeseen saada selkeäkielistä neuvonta- ja ohjausmateriaalia helposti myös kotioloissa. Tarkoituksena oli tarjota tietoa lapsen motorisesta kehityksestä, sekä välittää tietoa lapsen motorista kehitystä edistävistä tekijöistä.
Neuvolassa saatavan ohjeistuksen lisäksi vanhemmilla on tarve saada ohjeistusta lapsen kasvusta ja kehityksestä. Tämä toiminnallinen opinnäytetyö koostui kolmesta lyhyestä videosta ja raportista. Videomateriaalin sisältö perustui kirjallisuudelle. Opinnäytetyö oli osa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Metropolian yhteistä Verraton-hanketta. Hankkeen tavoitteena on antaa vanhemmille näyttöön perustuvaa tietoa nettisivuilla. Videot tuotettiin yhdessä Metropolian mediatekniikan opiskelijoiden kanssa.
Lyhyet videot tuotettiin vanhemmille ja ne julkaistaan verkkosivuilla. Vanhemmat voivat tukea lastensa kehitystä leikin avulla. Lapsen osallistuminen päivittäisiin toimintoihin kuten pukeutumiseen ja syömiseen kehittää lapsen karkea- ja hienomotoriikkaa. Motoriseen kehitykseen vaikuttaa lapsen elinympäristö, vanhemmilta saatu tuki ja neurologia. Motorisessa kehityksessä ilmenee luonnollista vaihtelua lasten välillä.
Vanhemmilta saadun palautteen perusteella uusia opinnäytetyön aiheita voisivat tulevaisuudessa olla esimerkiksi video alle 1-vuotiaan lapsen motorisesta kehityksestä tai leikki-ikäisen lapsen kognitiivisesta tai sosiaalisesta kehityksestä.
Neuvolassa saatavan ohjeistuksen lisäksi vanhemmilla on tarve saada ohjeistusta lapsen kasvusta ja kehityksestä. Tämä toiminnallinen opinnäytetyö koostui kolmesta lyhyestä videosta ja raportista. Videomateriaalin sisältö perustui kirjallisuudelle. Opinnäytetyö oli osa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Metropolian yhteistä Verraton-hanketta. Hankkeen tavoitteena on antaa vanhemmille näyttöön perustuvaa tietoa nettisivuilla. Videot tuotettiin yhdessä Metropolian mediatekniikan opiskelijoiden kanssa.
Lyhyet videot tuotettiin vanhemmille ja ne julkaistaan verkkosivuilla. Vanhemmat voivat tukea lastensa kehitystä leikin avulla. Lapsen osallistuminen päivittäisiin toimintoihin kuten pukeutumiseen ja syömiseen kehittää lapsen karkea- ja hienomotoriikkaa. Motoriseen kehitykseen vaikuttaa lapsen elinympäristö, vanhemmilta saatu tuki ja neurologia. Motorisessa kehityksessä ilmenee luonnollista vaihtelua lasten välillä.
Vanhemmilta saadun palautteen perusteella uusia opinnäytetyön aiheita voisivat tulevaisuudessa olla esimerkiksi video alle 1-vuotiaan lapsen motorisesta kehityksestä tai leikki-ikäisen lapsen kognitiivisesta tai sosiaalisesta kehityksestä.