Satukaari-toiminnan pilotointi : Toimintaa lapsen osallisuuden ja mielikuvituksen kehittymisen tueksi
Eklund, Riina (2015)
Eklund, Riina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198823
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaalialan koulutusohjelma
EKLUND, RIINA Satukaari-toiminnan pilotointi –
Toimintaa lapsen osallisuuden ja mielikuvituksen kehittymisen tueksi
Opinnäytetyö 56 sivua + 21 liitesivua
Työn ohjaaja Lehtori Tuija Suikkanen-Malin
Toimeksiantaja Kouvolan kaupunki/ Varhaiskasvatus
Toukokuu 2015
Avainsanat narratiivisuus, osallisuus, mielikuvitus, luovuus, varhaiskas-vatus, sosiokulttuurinen innostaminen
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kokeilla Satukaari-toimintaa päiväkotiympäristössä ja saada muodostettua Satukaari-toiminnasta käyttökelpoinen toimintamalli. Opinnäytetyön tehtävänä on kuvata pilotoinnin aikana toteutettua toimintaa ja toimin-nasta tehtyjä havaintoja. Opinnäytetyössä pohditaan Satukaari-toiminnan käytettävyyttä ja mahdollisuuksia.
Satukaari-toiminnassa yhdistetään narratiivisia ja lapsen osallisuutta lisääviä piirteitä samaan lapsiryhmän toimintaan. Opinnäytetyö sisältää toteutuneen toiminnan avulla muodostettuja Satukaari-toiminnan toteuttamisen ja ohjaamisen ohjeita.
Toiminnan toteutuksessa lapsen osallisuutta tuetaan antamalla lapsiryhmällä mahdollisuus toimia ryhmän omilla ehdoilla. Aikuisen roolina toiminnassa on tukea ja innostaa lapsia yhteisen tarinan muodostamisessa. Toiminnan aikana tehdyt havainnot osoittavat lasten innostuneen toiminnasta. Havainnot tukevat Satukaari-toiminnan käytettävyyteen uskomista.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaalialan koulutusohjelma
EKLUND, RIINA Satukaari-toiminnan pilotointi –
Toimintaa lapsen osallisuuden ja mielikuvituksen kehittymisen tueksi
Opinnäytetyö 56 sivua + 21 liitesivua
Työn ohjaaja Lehtori Tuija Suikkanen-Malin
Toimeksiantaja Kouvolan kaupunki/ Varhaiskasvatus
Toukokuu 2015
Avainsanat narratiivisuus, osallisuus, mielikuvitus, luovuus, varhaiskas-vatus, sosiokulttuurinen innostaminen
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kokeilla Satukaari-toimintaa päiväkotiympäristössä ja saada muodostettua Satukaari-toiminnasta käyttökelpoinen toimintamalli. Opinnäytetyön tehtävänä on kuvata pilotoinnin aikana toteutettua toimintaa ja toimin-nasta tehtyjä havaintoja. Opinnäytetyössä pohditaan Satukaari-toiminnan käytettävyyttä ja mahdollisuuksia.
Satukaari-toiminnassa yhdistetään narratiivisia ja lapsen osallisuutta lisääviä piirteitä samaan lapsiryhmän toimintaan. Opinnäytetyö sisältää toteutuneen toiminnan avulla muodostettuja Satukaari-toiminnan toteuttamisen ja ohjaamisen ohjeita.
Toiminnan toteutuksessa lapsen osallisuutta tuetaan antamalla lapsiryhmällä mahdollisuus toimia ryhmän omilla ehdoilla. Aikuisen roolina toiminnassa on tukea ja innostaa lapsia yhteisen tarinan muodostamisessa. Toiminnan aikana tehdyt havainnot osoittavat lasten innostuneen toiminnasta. Havainnot tukevat Satukaari-toiminnan käytettävyyteen uskomista.