Kalustesarjan suunnitelma myyntitapahtumiin
Valkama, Nina (2015)
Valkama, Nina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188708
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella kalustesarja väliaikaisiin myyntitapahtumiin. Työn toimeksiantaja on Turku Design Now –yhteisö. Yhteisöön kuuluu viisi eri alan yritystä. Tavoitteena oli toimiva, yksinkertainen ja liikuteltava myyntikaluste väliaikaisiin tapahtumiin Turku Design Now –yhteisölle. Kalusteiden tuli mahdollistaa myyvä esillepano, yritysten logonäkyvyys ja tuotteiden varastointi kalusteissa tapahtumien ajan. Tavoitteena oli myös ratkaista tuotteiden valaisu tapahtumissa. Tapahtumien luonteesta johtuen logistiikkaan liittyvät ongelmat oli huomioitava kalusteiden suunnittelussa.
Suunnittelun lähtökohtina olivat käyttäjät, käyttötarkoitus ja –ikä, toimeksiantajan odotukset kalusteille sekä ergonomia. Näiden lisäksi tärkeässä roolissa oli visuaalinen markkinointi, missä keskityttiin myyntikalusteiden ominaisuuksiin, valaistukseen, logoon ja tuotteiden esillepanoon. Tietoa kerättiin havainnoimalla kuluttajia, myyjiä sekä myymälöiden esillepanoa. Aineistonhankinnassa käytettiin myös kirjallisia lähteitä, vierailuja ja internetiä. Suunnitteluprosessissa käytettiin Co-design menetelmää. Päätöksenteon tueksi valmistettiin hahmomalleja.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi suunnitelma väliaikaisiin myyntitapahtumiin ulko- ja sisätiloissa. Suunnitelma sisältää valmiit Rhinoceros-ohjelmalla tehdyt kuvat sekä mitat kalusteista, lisäosista, logoista ja valaisimista. Suunnitelma käsittää myös materiaalivalinnat. Kalustesarjan ja siihen kuuluvien osien valmistus ja hankinta jää toimeksiantajan hoidettavaksi.
Co-design menetelmä toimi työssä erittäin hyvin. Menetelmän käyttö mahdollisti kaikkien näkemysten huomioon ottamisen kaikilta toimeksiantajayrityksiltä. Suunnitelman lopputulos palvelee kaikkia sen käyttäjiä ja siten työn tavoitteet saavutettiin.
Suunnittelun lähtökohtina olivat käyttäjät, käyttötarkoitus ja –ikä, toimeksiantajan odotukset kalusteille sekä ergonomia. Näiden lisäksi tärkeässä roolissa oli visuaalinen markkinointi, missä keskityttiin myyntikalusteiden ominaisuuksiin, valaistukseen, logoon ja tuotteiden esillepanoon. Tietoa kerättiin havainnoimalla kuluttajia, myyjiä sekä myymälöiden esillepanoa. Aineistonhankinnassa käytettiin myös kirjallisia lähteitä, vierailuja ja internetiä. Suunnitteluprosessissa käytettiin Co-design menetelmää. Päätöksenteon tueksi valmistettiin hahmomalleja.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi suunnitelma väliaikaisiin myyntitapahtumiin ulko- ja sisätiloissa. Suunnitelma sisältää valmiit Rhinoceros-ohjelmalla tehdyt kuvat sekä mitat kalusteista, lisäosista, logoista ja valaisimista. Suunnitelma käsittää myös materiaalivalinnat. Kalustesarjan ja siihen kuuluvien osien valmistus ja hankinta jää toimeksiantajan hoidettavaksi.
Co-design menetelmä toimi työssä erittäin hyvin. Menetelmän käyttö mahdollisti kaikkien näkemysten huomioon ottamisen kaikilta toimeksiantajayrityksiltä. Suunnitelman lopputulos palvelee kaikkia sen käyttäjiä ja siten työn tavoitteet saavutettiin.