Krav och förväntningar vid inköp av pälsningstjänster : Case: FoxCraft Ab
Bertula, Caroline (2015)
Bertula, Caroline
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188539
Tiivistelmä
Kundens krav och förväntningar är essentiella begrepp i företagets marknadsföring. De förväntningar kunden har behöver uppfyllas för att tillfredsställa kundens behovs. Kundtillfredsställelsen är direkt kopplad till om kunden kommer att fortsätta köpa tjänsten. Syftet med undersökningen är att utreda vilka förväntningar pälsfarmare har, för att FoxCraft Ab ska kunna klargöra om deras tjänster uppfyller deras kunders och potentiella kunders behov. I den teoretiska delen behandlas tjänstemarknadsföring, kvalitet, konsumentbeteende och förväntningar. Den empiriska delen består av undersökningens resultat, jämförelser och analyser samt en avslutande diskussion. Undersökningen är av kvantitativ karaktär och svarsprocenten uppgår till 34,1 %. Resultatet visar att det viktiga för en pälsningskund är att kvaliteten på utförandet är god. Andra faktorer som är viktiga är kvalitet på tjänsten, ett gott rykte hos leverantören, kvalitetsuppföljning och kundservice. Den största orsaken till att pälsfarmare inte köper pälsningstjänster är att deras egen pälsningsmaskinpark är i god kondition. The customers’ requirements and expectations are essential concepts in a corporate marketing strategy. The expectations need to be fulfilled to satisfy the customers’ needs. Customer satisfaction is directly connected to whether the customer is coming back or not. The purpose of the study is to investigate which expectations the fur farmers have, so FoxCraft Ab will be able to clarify if their services fulfil their customers’ and potential customers’ needs. Service marketing, quality, consumer behaviour and expectations are discussed in the theoretical part of the thesis. The empirical part consists of the survey results, comparison and analyses as well as a concluding discussion. The survey is quantitative and the response rate was 34.1 %. The result shows that the important part for a fur farmer, that is about to purchase pelting services, is the performance quality. Other factors that are important are service quality, good reputation, quality follow-up and customer service. The biggest reason for fur farmers that do not buy pelting services is that their own pelting machines are in good condition.