Eläinavusteinen erityispedagogiikka : Koira-avusteisen työskentelyn merkitys kahdelle kehitysvammaiselle henkilölle kotona ja toimintakeskuksessa
Tiainen, Norma (2015)
Tiainen, Norma
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505168393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505168393
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen, toiminnallinen tutkimus, jonka tavoite oli tuoda esille eläinavusteista työskentelyä, sen hyötyjä ja soveltamismahdollisuuksia erityispedagogisessa toiminnassa aikuisten kehitysvammaisten henkilöiden kanssa. Toiminnalliset osuudet toteutettiin kahden aikuisen vaikeasti kehitysvammaisen henkilön asumisyksiköissä sekä toimintakeskuksessa. Asumisyksiköissä toiminta oli yksilöllistä ja toimintakeskuksessa ryhmämuotoista. Keskeisinä tutkimuskysymyksinä olivat: ”Miten koira-avusteista työskentelyä voi hyödyntää erityispedagogiikassa aikuisten kehitysvammaisten henkilöiden kanssa?” sekä ”Mitä koira-avusteiset aktiviteetit tuovat kahden vaikeasti kehitysvammaisen henkilön elämään kotona ja toimintakeskuksessa?” Toiminnallisissa osuuksissa käytettiin sekä osallistuvaa havainnointia että ulkopuolisen henkilön tekemää havainnointia. Havainnoinnin lisäksi asiakkaat haastateltiin jälkeenpäin avoimessa, vapaamuotoisessa haastattelussa.
Tulosten mukaan eläinavusteinen työskentely ja erityispedagogiikka ovat sovellettavissa yhteen. Eläinavusteinen erityispedagoginen toiminta toi useita positiivisia vaikutuksia aikuisten kehitysvammaisten henkilöiden elämään, kuten merkityksellisiä oppimiskokemuksia, itsetunnon vahvistamista, oman elämän hallintaa, yhteenkuuluvuutta yhteisön ja ympäristön kanssa, voimaantumista vastuutehtävien avulla sekä iloa ja hyvinvointia. Koiran läsnäolo toi myös läheisyyttä, välittämisen ja turvallisuuden tunnetta, tasaveroista ja aitoa kohtaamista sekä sanatonta vuorovaikutusta.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että eläinavusteisuus toi uusia ulottuvuuksia erityispedagogiseen työskentelyyn aikuisten vaikeasti kehitysvammaisten henkilöiden kanssa. Koi-ralla oli tutkimuksen toiminnallisissa osuuksissa asiakkaisiin positiivinen vaikutus, oli se tilanteessa vain läsnä tai mukana toiminnassa. Eläinavusteinen erityispedagogiikka vaatii työntekijältä tavoitteellisuutta, suunnitelmallisuutta sekä luovuutta. Työntekijän on myös huomioitava sekä asiakkaan että eläimen turvallisuus ja hyvinvointi sekä eläimen ja ympäristön soveltuvuus toimintaan. Eläimen mukaan ottamisen on aina oltava asiakaslähtöistä, eikä eläinavusteinen työskentely sovi kaikille. Eläinavusteisen erityis-pedagogisen työskentelyn lisääntyminen ja kehittyminen aikuisten kehitysvammaisten henkilöiden kanssa toteutettavassa toiminnassa vaatisi nykyistä enemmän koulutusmahdollisuuksia sekä erityisaikuiskasvatuksen että eläinavusteisen työskentelyn osalta.
Tulosten mukaan eläinavusteinen työskentely ja erityispedagogiikka ovat sovellettavissa yhteen. Eläinavusteinen erityispedagoginen toiminta toi useita positiivisia vaikutuksia aikuisten kehitysvammaisten henkilöiden elämään, kuten merkityksellisiä oppimiskokemuksia, itsetunnon vahvistamista, oman elämän hallintaa, yhteenkuuluvuutta yhteisön ja ympäristön kanssa, voimaantumista vastuutehtävien avulla sekä iloa ja hyvinvointia. Koiran läsnäolo toi myös läheisyyttä, välittämisen ja turvallisuuden tunnetta, tasaveroista ja aitoa kohtaamista sekä sanatonta vuorovaikutusta.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että eläinavusteisuus toi uusia ulottuvuuksia erityispedagogiseen työskentelyyn aikuisten vaikeasti kehitysvammaisten henkilöiden kanssa. Koi-ralla oli tutkimuksen toiminnallisissa osuuksissa asiakkaisiin positiivinen vaikutus, oli se tilanteessa vain läsnä tai mukana toiminnassa. Eläinavusteinen erityispedagogiikka vaatii työntekijältä tavoitteellisuutta, suunnitelmallisuutta sekä luovuutta. Työntekijän on myös huomioitava sekä asiakkaan että eläimen turvallisuus ja hyvinvointi sekä eläimen ja ympäristön soveltuvuus toimintaan. Eläimen mukaan ottamisen on aina oltava asiakaslähtöistä, eikä eläinavusteinen työskentely sovi kaikille. Eläinavusteisen erityis-pedagogisen työskentelyn lisääntyminen ja kehittyminen aikuisten kehitysvammaisten henkilöiden kanssa toteutettavassa toiminnassa vaatisi nykyistä enemmän koulutusmahdollisuuksia sekä erityisaikuiskasvatuksen että eläinavusteisen työskentelyn osalta.