Klassisen musiikin muusikon ongelmia rytmimusiikissa
Ojanen, Krister (2015)
Ojanen, Krister
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178476
Tiivistelmä
Klassinen muusikko törmää nykypäivänä työssään yhä enenevissä määrin myös rytmimusiikkiin. Esimerkiksi musiikin alalle opettajaksi opiskelevien työllistymiseen vaikuttavat yhä enemmän monipuoliset tiedot ja taidot musiikin eri genreistä. Jo työssä olevien musiikin alan opettajien työnkuvaan saattavat vaikuttaa uusitut opetussuunnitelmat, joiden mukaan esimerkiksi improvisaation opettelun pitäisi sisältyä musiikkikasvatukseen musiikkiopistoissa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille niitä ongelmia, joita klassisen musiikin soittaja kohtaa rytmimusiikin parissa. Tavoitteena on myös antaa näkökulmia siitä, kuinka nämä kaksi genreä erilaisuuksistaan huolimatta tukevat toisiaan. Tarkoituksena on myös herättää keskustelua rytmimusiikin osaamisen tarpeesta osana ammattimuusikkoutta.
Työssä esitellään aluksi klassisen musiikin ja rytmimusiikin eroja ja yhtäläisyyksiä sekä käydään läpi musiikin koulutusjärjestelmää Suomessa. Työn varsinaisen ytimen muodostaa kyselytutkimus, joka suoritettiin Pirkanmaan musiikkiopistolla järjestetyn gospel-koulutuksen lopuksi kurssille osallistuneiden kirkkomuusikoiden parissa.
Tämän tutkimuksen pohjalta suurimpia ongelmia koettiin improvisoimisessa, korvakuulolta soittamisessa, fraseerauksessa, rytmien hahmottamisessa, harmonioiden hahmottamisessa ja sointujen käytössä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille niitä ongelmia, joita klassisen musiikin soittaja kohtaa rytmimusiikin parissa. Tavoitteena on myös antaa näkökulmia siitä, kuinka nämä kaksi genreä erilaisuuksistaan huolimatta tukevat toisiaan. Tarkoituksena on myös herättää keskustelua rytmimusiikin osaamisen tarpeesta osana ammattimuusikkoutta.
Työssä esitellään aluksi klassisen musiikin ja rytmimusiikin eroja ja yhtäläisyyksiä sekä käydään läpi musiikin koulutusjärjestelmää Suomessa. Työn varsinaisen ytimen muodostaa kyselytutkimus, joka suoritettiin Pirkanmaan musiikkiopistolla järjestetyn gospel-koulutuksen lopuksi kurssille osallistuneiden kirkkomuusikoiden parissa.
Tämän tutkimuksen pohjalta suurimpia ongelmia koettiin improvisoimisessa, korvakuulolta soittamisessa, fraseerauksessa, rytmien hahmottamisessa, harmonioiden hahmottamisessa ja sointujen käytössä.