Pienpanimotuoteko luksustuote? : Pienpanimokuluttajien kuluttajaprofiili
Hämäläinen, Petri (2015)
Hämäläinen, Petri
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158187
Tiivistelmä
Pienpanimotuotteiden ja lähiruuan kysyntä on kasvanut räjähdysmäisesti ja sen oletetaan aina vain kasvavan. Työn tavoitteena oli tutkia kuluttajien ostokäyttäytymistä ja selvittää minkälainen on tyypillinen pienpanimokuluttaja. Toisena tut- kimuskysymyksenä työssä selvitettiin voidaanko pienpanimotuote rinnastaa luksustuotteeseen. Teoriaosuudessa selvitetään panimoteollisuuden kehitystä nykyisenlaisekseen ja avataan hieman olut käsitettä. Tämän lisäksi teoriaosuudessa käsitellään käsitteen luksus merkitystä ja ylellisyystuotteita kuluttavien asiakkaiden asiakasryhmiä. Tutkimusmenetelmänä tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua. Lähteinä työssä käytettiin paljon verkkolähteitä ja ulkomaista kirjallisuutta. Tutkimus toteutettiin haastatteluna, johon osallistui viisi eri ravintolaa Vaasan ja Seinäjoen alueelta. Haastattelun tulokset ja vastaukset analysoitiin kysymyksittäin.Tutkimuksesta selvisi, että tyypillinen pienpanimokuluttaja on iältään noin 25–45- vuotias miespuolinen henkilö. Kokonaisuutena esille nousi kolme syytä kuluttaa pienpanimotuotteita. Paikallistuotannon tukeminen oli kenties näistä syistä suurin, jonka jälkeen pienpanimokuluttajat myös hakivat tuotteesta makuelämyksiä ja uutuustuotteita. Pienpanimotuotetta ei voida pitää täysiverisenä luksustuotteena. Vaikka pien- panimotuotteilla on monia luksustuotteisiin liitettäviä ominaisuuksia, ovat ne kuitenkin liian monen saatavilla ollakseen oikeasti ylellisyystuotteita. Tämän lisäksi tavallisimpien pienpanimotuotteiden hinnat ovat liian lähellä suurpanimotuotteita, jotta sitä voitaisiin pitää kunnollisena luksustuotteena.