Palvelujen ja markkinointiviestinnän kehittäminen Toimintasali Voimalassa
Sonntag, Anna; Mustakangas, Henri (2015)
Sonntag, Anna
Mustakangas, Henri
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505158248
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Toimintasali Voimala. Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata Toimintasali Voimalan asiakastyytyväisyyttä ja tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää palvelujen ja markkinointiviestinnän kehittämisessä. Opinnäytetyössä tutkitaan asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen palveluihin sekä sitä, miten asiakkaat ovat kokeneet yrityksen markkinointiviestinnän. Tietoa jäsenien asiakastyytyväisyydestä kerätään asiakastyytyväisyystutkimuksen avulla. Asiakastyytyväisyystutkimus on tarpeellinen, koska Toimintasali Voimala on muuttanut uusiin tiloihin kesällä 2014.
Tietoperusta koostuu kolmesta pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa käsitellään Toimintasali Voimalaa ja kuntosalitoimialaa. Toinen luku kertoo palvelujen kehittämisestä ja kolmas luku sosiaalisesta mediasta markkinointiviestinnässä. Ajankohtaista tietoa kerättiin alan kirjallisuudesta, artikkeleista, tutkimuksista, verkkosivuilta sekä toimeksiantajan haastattelulla.
Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli tilastollisena tutkimuksena. Asiakastyytyväisyystutkimuksessa käytettiin apuna Webropol sovellusta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin Toimintasali Voimalan asiakkaille sähköpostin välityksellä. Vastauksia saatiin yhteensä 124 kappaletta, vastausprosentti oli 41,3 %. Asiakastyytyväisyystutkimuksesta selvisi, että asiakkaat olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä Toimintasali Voimalan palveluihin ja markkinointiviestintään. Asiakkaat antoivat kuitenkin ahkerasti palautetta, jonka avulla tunnistettiin mahdollisia kehittämisen kohteita.
Tulokset käytiin läpi toimeksiantajan kanssa ja niiden pohjalta ideoitiin yhdessä kehittämisehdotuksia. Havaittiin, että TST-harjoitusohjelmaa olisi hyvä kehittää, koska se on Toimintasali Voimalan tärkein tuote. Markkinointiviestinnän kehityskohteiksi ehdotettiin verkkosivujen kehittämistä, blogin erottamista verkkosivuista sekä Youtube-kanavan säännöllistä päivittämistä. Jatkotoimenpiteinä ehdotetaan markkinointiviestintäsuunnitelmaa ja tutkimusta siitä, miten mobiilisovellusta voitaisiin hyödyntää Toimintasali Voimalan toiminnassa.
Tietoperusta koostuu kolmesta pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa käsitellään Toimintasali Voimalaa ja kuntosalitoimialaa. Toinen luku kertoo palvelujen kehittämisestä ja kolmas luku sosiaalisesta mediasta markkinointiviestinnässä. Ajankohtaista tietoa kerättiin alan kirjallisuudesta, artikkeleista, tutkimuksista, verkkosivuilta sekä toimeksiantajan haastattelulla.
Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli tilastollisena tutkimuksena. Asiakastyytyväisyystutkimuksessa käytettiin apuna Webropol sovellusta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin Toimintasali Voimalan asiakkaille sähköpostin välityksellä. Vastauksia saatiin yhteensä 124 kappaletta, vastausprosentti oli 41,3 %. Asiakastyytyväisyystutkimuksesta selvisi, että asiakkaat olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä Toimintasali Voimalan palveluihin ja markkinointiviestintään. Asiakkaat antoivat kuitenkin ahkerasti palautetta, jonka avulla tunnistettiin mahdollisia kehittämisen kohteita.
Tulokset käytiin läpi toimeksiantajan kanssa ja niiden pohjalta ideoitiin yhdessä kehittämisehdotuksia. Havaittiin, että TST-harjoitusohjelmaa olisi hyvä kehittää, koska se on Toimintasali Voimalan tärkein tuote. Markkinointiviestinnän kehityskohteiksi ehdotettiin verkkosivujen kehittämistä, blogin erottamista verkkosivuista sekä Youtube-kanavan säännöllistä päivittämistä. Jatkotoimenpiteinä ehdotetaan markkinointiviestintäsuunnitelmaa ja tutkimusta siitä, miten mobiilisovellusta voitaisiin hyödyntää Toimintasali Voimalan toiminnassa.