Rakennus- ja taloteknisten urakoiden hinta-laatukilpailutus julkisella sektorilla
Hyttinen, Jarkko (2015)
Hyttinen, Jarkko
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148142
Tiivistelmä
Rakennushankkeissa työn toteuttajilla on suuri merkitys lopputuloksen kannalta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten hankintayksikkö saa valittua hankkeisiin mahdollisimman hyvät toteuttajat. Työssä selvitettiin kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailussa käytettävät vertailuperusteet ja muut tavat, joilla hankintayksikkö pystyy varmistamaan urakoiden mahdollisimman laadukkaiden toteuttajien valinnan julkisen sektorin rakennushankkeisiin.
Nykyisen lainsäädännön lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin uuden EUhankintadirektiivin mahdollisia vaikutuksia kilpailutuksiin. Direktiivi pannaan toimeen kansallisessa lainsäädännössä keväällä 2016 voimaantulevan uuden hankintalain myötä.
Opinnäytetyön tiedot kerättiin tutkimalla markkinaoikeuden päätöksiä hankintojen kilpailutuksista. Aineiston keräämiseksi pyydettiin kokemuksia muilta hankintayksiköiltä sekä haastateltiin julkisten hankintojen ammattilaisia. Opinnäytetyössä tarkasteltiin hankintoja vain rakennusurakan kilpailutuksen näkökulmasta. Tutkimustyössä esiintyviä tietoja ei voi käyttää suoraan tavaroiden tai palveluhankintojen kilpailutukseen, koska niitä koskevat eri pykälät ja asetukset. Lisäksi mm. vesi- ja energiahuoltoa ohjaa niin sanottu erityisalojen hankintalaki, johon ei ole tässä tutkimuksessa otettu kantaa.
Työn tuloksena syntyi ohjeistus, josta hankintayksikkö saa poimittua kuhunkin hankintaan sopivia kriteerejä. Lisäksi työn liitteenä ovat laatuvertailutaulukot, joista hankintayksikkö voi poimia kuhunkin hankintaan sopivat perusteet tarjoajien laatupisteiden määrittämiseksi. Laatuvertailutaulukoista pyydettiin kommentteja
rakennusalan toimijoilta, ja niitä muokattiin tämän perusteella selkeiksi ja tarkoituksenmukaisiksi.
Hankintalaki sallii urakoitsijoiden valinnan kokonaistaloudellisen vertailun perusteella, mutta hankintayksikön tulee olla hyvin perillä lainsäädännöstä, jotta kilpailutus tapahtuu hankintalain mukaisesti. Public procurement forms an important part of our financial activity. The price is too often the only valuable principle when bids are compared. The cheapest and often the lowest quality contractor wins. This may lead to problems. Good
constructors do not succeed and the risk of grey economy will increase.
Public procurement contracts must be concluded in accordance with the procurement contract law. In principal, the Public Procurement Act applies when the procurement unit defined in the Public Procurement Act makes a purchase that exceeds the threshold value.
The purpose of this final thesis was to figure out how a contracting entity can ensure the quality of a contractor and at the same time the quality of the end product; the building. The tendering procedure must be operated within the law.
In addition to the current Act on Public Contract also the possible effect of the new European Union Public Procurement Directives has been explored. New Act on Public Contract will enter into force in spring 2016 in Finland.
The data for this thesis were collected from the market court decision and subject education materials. Also the procurement professionals and contractors were interviewed.
As a result of this project an instruction for tendering procedure was developed. The end of the thesis includes a part for criteria that can be used for the minimum stipulation for contractors. There are also attachments for bidder quality comparing. Act on Public Contract allows using quality criteria for offer comparing. It is more challenging than using just a price, but it may ensure better end result.
Nykyisen lainsäädännön lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin uuden EUhankintadirektiivin mahdollisia vaikutuksia kilpailutuksiin. Direktiivi pannaan toimeen kansallisessa lainsäädännössä keväällä 2016 voimaantulevan uuden hankintalain myötä.
Opinnäytetyön tiedot kerättiin tutkimalla markkinaoikeuden päätöksiä hankintojen kilpailutuksista. Aineiston keräämiseksi pyydettiin kokemuksia muilta hankintayksiköiltä sekä haastateltiin julkisten hankintojen ammattilaisia. Opinnäytetyössä tarkasteltiin hankintoja vain rakennusurakan kilpailutuksen näkökulmasta. Tutkimustyössä esiintyviä tietoja ei voi käyttää suoraan tavaroiden tai palveluhankintojen kilpailutukseen, koska niitä koskevat eri pykälät ja asetukset. Lisäksi mm. vesi- ja energiahuoltoa ohjaa niin sanottu erityisalojen hankintalaki, johon ei ole tässä tutkimuksessa otettu kantaa.
Työn tuloksena syntyi ohjeistus, josta hankintayksikkö saa poimittua kuhunkin hankintaan sopivia kriteerejä. Lisäksi työn liitteenä ovat laatuvertailutaulukot, joista hankintayksikkö voi poimia kuhunkin hankintaan sopivat perusteet tarjoajien laatupisteiden määrittämiseksi. Laatuvertailutaulukoista pyydettiin kommentteja
rakennusalan toimijoilta, ja niitä muokattiin tämän perusteella selkeiksi ja tarkoituksenmukaisiksi.
Hankintalaki sallii urakoitsijoiden valinnan kokonaistaloudellisen vertailun perusteella, mutta hankintayksikön tulee olla hyvin perillä lainsäädännöstä, jotta kilpailutus tapahtuu hankintalain mukaisesti.
constructors do not succeed and the risk of grey economy will increase.
Public procurement contracts must be concluded in accordance with the procurement contract law. In principal, the Public Procurement Act applies when the procurement unit defined in the Public Procurement Act makes a purchase that exceeds the threshold value.
The purpose of this final thesis was to figure out how a contracting entity can ensure the quality of a contractor and at the same time the quality of the end product; the building. The tendering procedure must be operated within the law.
In addition to the current Act on Public Contract also the possible effect of the new European Union Public Procurement Directives has been explored. New Act on Public Contract will enter into force in spring 2016 in Finland.
The data for this thesis were collected from the market court decision and subject education materials. Also the procurement professionals and contractors were interviewed.
As a result of this project an instruction for tendering procedure was developed. The end of the thesis includes a part for criteria that can be used for the minimum stipulation for contractors. There are also attachments for bidder quality comparing. Act on Public Contract allows using quality criteria for offer comparing. It is more challenging than using just a price, but it may ensure better end result.