Kehityskeskustelut osaamisen johtamisen välineenä koulukodissa
Kautiainen, Anne-Maria (2015)
Kautiainen, Anne-Maria
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505055976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505055976
Tiivistelmä
Terveyden ja Hyvinvointilaitoksen (THL:n) tulosohjauksessa toimivat kuusi koulukotia ovat suuren muutosprosessin keskellä, sillä kuudesta erillisestä koulukodista on muodostumassa yksi yhteinen toimintaympäristö. Koulukotien yhteinen toimintastrategia ulottuu vuoteen 2020. Lastensuojelutyössä henkilöstön osaaminen, sitoutuminen, motivaatio ja työhyvinvointi ovat strateginen perusta laadukkaalle lastensuojelutyölle. Muutosvaiheen keskellä osaamisen johtamisen tärkeys korostuu.
Kehityskeskustelu on väline toteuttaa hyvää osaamisen johtamista. Kehityskeskusteluja tulee käydä säännöllisesti, jotta niistä on hyötyä organisaatiolle. Hyödyllinen kehityskeskustelu edellyttää ymmärrystä siitä, millainen on laadukas kehityskeskusteluprosessi. Onnistunut kehityskeskustelu edellyttää kaikilta osapuolilta sitoutumista ja huolellista valmistautumista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kehityskeskustelukäytäntöä eräässä koulukodissa esimiesten näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kehityskeskustelukäytäntöä osaamisen johtamisen välineenä. Tutkimustulosten avulla saatiin tietoa kehityskeskustelukäytännön kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Empiirinen tutkimusaineisto koottiin haastattelemalla esimiesasemassa olevia koulukodin osastojen vastaavia ohjaajia. Aineisto käsiteltiin sisältöanalyysin avulla. Tutkimushaastattelun pääteemoiksi muodostuivat kehityskeskustelukäytäntö esimiesten kokemuksena, kehityskeskustelut osaamisen johtamisen välineenä ja kehityskeskustelujen kehittäminen.
Tämän tutkimuksen mukaan kehittämiskohteiksi nousivat johtamisvalmennus, yhteisen linjan luominen kehityskeskusteluihin ja suoritusarviointiin, henkilöstön osaamisen tehokkaampi hyödyntäminen johtamisen avulla, koulukodin arvojen ja strategian peilaaminen arkityöhön kehityskeskusteluissa sekä avoimen dialogin harjaannuttaminen.
Kehityskeskustelu on väline toteuttaa hyvää osaamisen johtamista. Kehityskeskusteluja tulee käydä säännöllisesti, jotta niistä on hyötyä organisaatiolle. Hyödyllinen kehityskeskustelu edellyttää ymmärrystä siitä, millainen on laadukas kehityskeskusteluprosessi. Onnistunut kehityskeskustelu edellyttää kaikilta osapuolilta sitoutumista ja huolellista valmistautumista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kehityskeskustelukäytäntöä eräässä koulukodissa esimiesten näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kehityskeskustelukäytäntöä osaamisen johtamisen välineenä. Tutkimustulosten avulla saatiin tietoa kehityskeskustelukäytännön kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Empiirinen tutkimusaineisto koottiin haastattelemalla esimiesasemassa olevia koulukodin osastojen vastaavia ohjaajia. Aineisto käsiteltiin sisältöanalyysin avulla. Tutkimushaastattelun pääteemoiksi muodostuivat kehityskeskustelukäytäntö esimiesten kokemuksena, kehityskeskustelut osaamisen johtamisen välineenä ja kehityskeskustelujen kehittäminen.
Tämän tutkimuksen mukaan kehittämiskohteiksi nousivat johtamisvalmennus, yhteisen linjan luominen kehityskeskusteluihin ja suoritusarviointiin, henkilöstön osaamisen tehokkaampi hyödyntäminen johtamisen avulla, koulukodin arvojen ja strategian peilaaminen arkityöhön kehityskeskusteluissa sekä avoimen dialogin harjaannuttaminen.