Oppimisen pelillistämisen käytänteiden kehittäminen Otavan Opistolla
Tarmia, Mikko (2015)
Tarmia, Mikko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137851
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää oppimisroolipelien tuottamiseen ja hyödyntämiseen liittyviä käytänteitä Otavan Opistolla. Pelien hyödyntäminen ei ole saavuttanut opistolla vielä vakituista jalansijaa, vaikka sitä onkin kunnianhimoisesti yritetty soveltaa esimerkiksi Suomen ensimmäisen pelilukion perustamisessa. Yritys kuitenkin epäonnistui. Ongelmana olivat pääasiassa pelien tuottamiseen ja peluuttamiseen tarvittavan ajan puuttuminen. Pelillistämistoiminnalle on pyritty viime aikoina etsimään uutta suuntaa. Oli suunta mikä tahansa, toimintaa täytyy ensin kyseenalaistaa ja kehittää, mikä lisäisi sen onnistumisen mahdollisuuksia tulevaisuudessa.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä on tarkoituksena hankkia tietoa ja vertailla muiden toimijoiden tietoja, käytänteitä sekä kokemuksia ja rakentaa näiden pohjalta ehdotus opiston pelillistämistoiminnan kehittämiseksi. Keskeisiä kysymyksiä ovat, miten pelien tuottamiseen kuluvaa aikaa saadaan vähennettyä, miten pelejä voidaan hyödyntää tehokkaammin opetuksessa ja millä tavalla oppimista tulisi arvioida pelien osalta. Kehittämistyö rajautuu roolipeleihin, sillä niitä opistolla on hyödynnetty opetuskäytössä huomattavasti muita pelejä enemmän. Tiedonhankinnassa yhdistellään benchmarkingia ja teemahaastattelua.
Kehittämistyön tuloksena saatiin pelillistämistoimintaa tukevia ja tehostavia ratkaisuja, joita voidaan soveltaa opiston oman opetustoiminnan lisäksi vuonna 2014 rakennettuun pelillistämispalveluiden konseptiin, jossa tarkoituksena on järjestää opettajille ja muille opetusalan toimijoille pelipedagogista täydennyskoulutusta ja workshoppeja, sekä edistää tällä tavoin opetuksellisten roolipelien käyttöä suomalaisissa yläkouluissa ja lukioissa.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä on tarkoituksena hankkia tietoa ja vertailla muiden toimijoiden tietoja, käytänteitä sekä kokemuksia ja rakentaa näiden pohjalta ehdotus opiston pelillistämistoiminnan kehittämiseksi. Keskeisiä kysymyksiä ovat, miten pelien tuottamiseen kuluvaa aikaa saadaan vähennettyä, miten pelejä voidaan hyödyntää tehokkaammin opetuksessa ja millä tavalla oppimista tulisi arvioida pelien osalta. Kehittämistyö rajautuu roolipeleihin, sillä niitä opistolla on hyödynnetty opetuskäytössä huomattavasti muita pelejä enemmän. Tiedonhankinnassa yhdistellään benchmarkingia ja teemahaastattelua.
Kehittämistyön tuloksena saatiin pelillistämistoimintaa tukevia ja tehostavia ratkaisuja, joita voidaan soveltaa opiston oman opetustoiminnan lisäksi vuonna 2014 rakennettuun pelillistämispalveluiden konseptiin, jossa tarkoituksena on järjestää opettajille ja muille opetusalan toimijoille pelipedagogista täydennyskoulutusta ja workshoppeja, sekä edistää tällä tavoin opetuksellisten roolipelien käyttöä suomalaisissa yläkouluissa ja lukioissa.